Den legala arvsordningen

Hej, vi är 2st brödrar och har vår far vid liv.

Mor gick bort för många år sedan.

Vår far bor i hus och han börjar bli gammal och har uppenbart inte något testamente eller ens verkar intresserad att upprätta ett sådant som jag påpekat ett flertal gånger man kan lätt köpa/beställa eller ladda ner på Internet.

Jag undrar kort och gott om vad som händer vid hans bortgång?

Jag vill på alla sätt undvika ev bråk för begravningskostnader, ärva saker, ta saker, etc, etc, jag upplevt och sett sådant och vill ej att detta ska ske mellan mig och min bror.

Vi har en familjegrav och platsen är friköpt för alltid och där finns mor, farbror farmor, farmors mor, och vi andra ska förmodar jag också hamna där.

Min/vår mor blev begravd i Urna och jag förutsätter att vår far ska kremeras, och att jag och min bror ska väl få lov till kopia på att vi har denna plats för alltid så inte ändringar sker framöver om ex kommunen ska bygga hus eller hitta på annat!

Tacksam för råd hjälp.

Mvh

Roger

Lawline svarar

Hej Roger och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det verkar inte som att du har någon anledning att oroa dig. Din far kommer att ärvas av dig och din bror, ifall han inte har testamente. Ni kommer att dela på allt han äger (2 kap. 1 § ärvdabalken). Begravningskostnaderna kommer att betalas av dödsboet, som du och din bror gemensamt förvaltar (18 kap. 1 § ärvdabalken). Ni delar på vad som finns kvar efter det. Precis vem som får vilken egendom får ni komma överens om. Det kanske är bra att diskutera redan nu vilken egendom ni är intresserade av. Som framgått är ni berättigade till egendom som sammanlagt uppgår till lika stort värde.

Ni har som utgångspunkt rätt till samägande i all din fars egendom. Egendom som är av sådant slag att den inte bör samägas ska om möjligt tilldelas en av er (23 kap. 3 § ärvdabalken). Kommer ni inte överens om fördelningen ska egendomen säljas och köpeskillingen delas mellan er. Ifall ni inte klarar att komma överens om hur arvet ska fördelas ska rätten på begäran av en av er utse en skiftesman, som hjälper er komma överens (23 kap. 5 § ärvdabalken).

Med vänliga hälsningar,

Gustav DaunRådgivare