Den dödes skulder ska avbetalas innan arvskiftet

Vad händer om jag har ärvt en lägenhet från nån som har en skuldebrev till en privat person? måste jag först betala skuldebrevet innan jag kan få lägenheten?

Lawline svarar

Hej! Tack för att vänder dig till Lawline med din fråga!

När någon dött och deras arv ska fördelas aktualiseras främst ärvdabalken (ÄB). Det 21 kap handlar om den dödes skulder. Där framgår att den dödes skulder ska betalas innan arvet kan övergå (ÄB 21:1). Om egendom har övergått innan skulderna betalats riskerar den som fått arv att behöva betala tillbaka så mycket som behövs för att täcka skulderna (ÄB 21:4).

Detta innebär alltså att innan du kan ärva lägenheten, ska alla dödsboets skulder vara avbetalda. Detta inkluderar det skuldebrev som gällt gentemot den döde. Det är dock inte så att du ska behöva betala av skulden själv. Det är avsett att skulden ska betalas tillbaka genom användande av den dödes egendom. Alternativt kan du försöka komma överens om att du ska ansvara för skulden och på så sätt överta skulden enligt skuldebrevet. När den dödes skulder är betalda, kan arvet skiftas, och du få egendomen.

Jag hoppas att mitt svar är belysande. Tveka inte att ställa en ny fråga eller att kommentera nedan om du har fler funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare