Delning av egendom när samboskap upphör

Hej! Min far och hans sambo har levt tillsammans i 35 år, de köpte en fastighet tillsammans båda står för fastigheten. Min fars bohag som fördes till den gemensamma bostaden för 35 år sedan har hans sambo delat ut till sin släkt och vänner för hon tycket att hennes bohag var bättre, far protesterade inte och vi tillfrågades aldrig . Nu klarar dom inte att bo själva utan ska flytta till ett äldreboende, de flyttar tillsammans till gemensam lägenhet men far blir som medboende till sin sambo som fått särskilt boende. Nu ska fars sambo sälja det bohaget som finns kvar i huset, mestadels möbler som hon förde med sig i boet när de flyttade ihop. Far har två stolar och en klocka kvar som han förde med sig. Far vet inte om de kan fortsätta att bo tillsammans eftersom hans sambo har blivit dement och undrar hur det blir om han får ett eget rum på äldreboendet. Har han rätt att göra anspråk på möbler som sambon ägde innan de flyttade ihop. Kan han yrka på att få del av ersättningen för de möbler som säljs innan de flyttar till äldreboendet.

Med vänliga hälsningar/Bosse

Lawline svarar

Hej, tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!
Om det är så att de ska flytta isär och samboförhållandet ska upphöra så kan din far begära en bodelning enligt lag, detta är inget som måste ske utan de kan själva komma överens om hur de vill fördela egendomen.
Om de däremot begär en bodelning så är det bara samboegendomen som räknas in här enligt sambolagen (https://lagen.nu/2003:376#P8S1). Vad som enligt lag räknas som samboegendom är den gemensamma bostaden och det gemensamma bohaget, om detta är köpts för gemensamt bruk, se https://lagen.nu/2003:376#P3S1.

Eftersom det här verkar handla om bohag (möbler) som er fars sambo ägt och som inte skaffats för gemensamt bruk så kommer detta inte delas på och inte heller tillfalla er far vid en bodelning. Han kommer alltså inte ha rätt till möblerna. Dock kan de komma överens om att han ska få dem genom till exempel ett avtal.

Behöver du ytterligare hjälp med bodelning eller frågan kan du boka tid hos en erfaren jurist som är specialiserad på delning av egendom. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka eller klicka på knappen till höger.

Med vänlig hälsning

Hanna GustafssonRådgivare