FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt31/01/2021

Delgivning.

Hej. Jag har fått en delgivning hemskickad ett tag efter förhör, betyder det att det kommer att bli en rättegång eller att det är klart utan rättegång? Det står inget om rättegång. Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att du fått en delgivning hemskickad efter det att du deltagit i ett polisförhör och undrar vad detta kan innebära.

Delgivning är ett samlingsbegrepp för olika metoder som domstolar och andra myndigheter kan använda för att skicka eller lämna handlingar till dem som berörs av ett ärende.

I ditt fall framgår inte särskilt mycket information, varför det är svårt att svara på frågan. Till exempel kan det handla om att du delges misstanke om brott eller att du kallas för att vittna om viss sak. För att vara på säkra sidan skulle jag rekommendera att läsa igenom handlingen ännu en gång för att se till att du inte missat någon information och därefter kontakta utfärdaren av delgivningen för att vara säker på vad delgivningen omfattar.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Nicolina AbaasRådgivare