Delas alla tillgångar lika även efter kort äktenskap

Hej!

Jag har gift mig med en Iransk kvinna som har flyttat till Sverige nyligen och på grund av äktenskapet,

undrar jag om min fru har rätt till del av min bostadsrätt som jag köpte före giftermålet, vad säger lagen?

Vi verkar inte passa ihop efter kort tid som gifta och jag funderar på att skilja mig.

Hälsningar

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som huvudregel blir alla tillgångar gemensamma efter det att du och din fru ingått äktenskap, så kallat giftorättsgods, detta gäller oavsett om du ägde bostadsrätten innan ni gifte er. För att tillgångar ska undantas och inte bli gemensamma krävs att det görs till enskild egendom, detta kan ske genom äktenskapsförord mellan er makar, eller om hade mottagit bostadsrätten som gåva eller arv där givaren angett att bostadsrätten ska vara enskild egendom, 7:1-2 ÄktB. Eftersom du anger att du själv köpt den, är det endast alternativet med att skriva ett äktenskapsförord innan ni skiljer er som gör att din fru inte indirekt äger hälften av bostadsrätten. Finns även möjlighet att genom skriftlig anmälan till skatteverket fördela sin egendom genom bodelning under äktenskapet, men detta alternativ kräver samma förutsättning som äktenskapsförordet, att din fru skriver under på fördelningen, 9:1 2 st ÄktB. Beroende på hur relation ser ut och om ni är överens hade jag gett dig rådet att ni skriver äktenskapsförord som reglerar bostadsrätten som din enskilda egendom.

Du nämner att ni varit gifta en kort tid, det finns även ett undantag i äktenskapsbalken som reglerar bodelning pga skilsmässa efter kort tid. Om det vore oskäligt att dela hälften på alla tillgångar om äktenskapet pga äktenskaps längd, makarnas ekonomiska förhållanden eller omständigheter i övrigt finns det möjlighet att jämka bodelningen, 12:1 ÄktB. Som kortvarigt har äktenskap som varat under 5 år i praxis, i den räknas samboende före äktenskap dock också in.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jessica SarhedeRådgivare