Delar jag båda mina föräldrars tillgångar med mina halvsyskon?

Min pappa har barn sedan ett tidigare förhållande (alltså mina halvsyskon). Hur ser kommer arvet att fördelas i det fall min mamma dör före min pappa? Kommer jag då att få dela både min mammas och pappas tillgångar med mina halvsyskon då min pappa går bort?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Eftersom du inte nämner något om testamente så utgår jag från att något sådant inte finns. Jag utgår också från att dina föräldrar är gifta med varandra.

Frågor om arv regleras främst i Ärvdabalken (ÄB). Av 2:1 ÄB framgår att närmaste arvingar är den avlidnes barn. Detta innebär att när någon som har barn dör, så är huvudregeln att barnen ärver kvarlåtenskapen. Av 2:1 st. 2 ÄB framgår vidare att barnen som huvudregel ska dela lika på kvarlåtenskapen.

Av 3:1 ÄB framgår dock vidare att om den som avlidit var gift, så ska den efterlevande maken ärva den avlidnes tillgångar. Detta innebär att om din mamma dör före din pappa så kommer din pappa att ärva all hennes egendom. Du kommer därför att ärva efter din mamma först när din pappa senare dör.

När din pappa senare dör så kommer först en andel som anses ”komma från” din mamma att brytas ut från tillgångarna och tillfalla dig, eftersom du är såvitt jag förstår din mammas enda barn. Hur stor andelen som bryts ut blir beror på hur mycket din pappa fick från din mamma när hon dog. När den andelen är utbruten så kommer det som återstår vara arvet efter din pappa och delas lika mellan din pappas barn.

När din pappa går bort så kommer alltså du att ärva från båda dina föräldrar, men dina halvsyskon ärver inte efter din mamma. Du och dina halvsyskon delar endast på din pappas tillgångar.

Jag hoppas att du fått svar på dina frågor. Om du undrar något mer är du välkommen att kontakta oss igen.

Vänliga hälsningar,

Martin AmnellRådgivare