Delad vårdnad där ena parten förhindrar träff med barnet

Om man har delad vårdnad, kan den ena partnen förhindra den andra vårdnadshavaren att träffa och låta barnet bo hos sig utan att något beslut har fattats hos myndighet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Delad vårdnad innebär att båda föräldrarna ska tillsammans ansvara för och besluta i viktiga frågor rörande barnet. Den ena föräldern kan då inte förhindra att den andra föräldern träffar sitt barn. Barnet har rätt till att träffa båda sina föräldrar, oavsett om vårdanden är delad eller enskild.

Föräldrarna till barnet i fråga, är skyldiga att se till att barnet regelbundet får träffa och umgås med båda sina föräldrar. Föräldrarna är också skyldiga till att komma överens om bestämda tider för umgänget och för bland annat barnets boende/boenden.

Är det så att den ena föräldern blir hindrad till att umgås med sitt barn så bör föräldern först vända sig till kommunens familjerätt för att få till stånd en utredning.

Svaret på din fråga är alltså nej, den ena parten får inte förhindra den andra vårdnadshavaren att träffa sitt barn, utan något särskilt beslut om detta.

Vänligen,

Claudia LienertRådgivare