Dela på räntekostnaden vid samboende
Fråga
Svar
Hej,
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Eftersom det är du som står på lånet är det du som är skyldig att erlägga amorteringar samt räntebetalningar. Däremot finns det inget som hindrar dig och din pojkvän från att ingå avtal där ni delar på räntekostnaden för lånet. Precis som du säger kan man se det som en kostnad för lägenheten och därför ter det sig rimligt att de som nyttjar lägenheten delar på den kostnaden, precis som med hyra och övriga driftkostnader. Sammanfattningsvis finns det inget som säger att ert förfarande är felaktigt på något sätt.
Hoppas detta var svar på din fråga!
Med vänlig hälsning,
Har du en egen fråga?
Få svar på dina juridiska frågor snabbt och kostnadsfritt, granska dina försäkringar och avtal mot lagrum, upprätta avtal direkt i tjänsten och behöver du jurist kan du eskalera ärendet helt inom plattformen.
Skapa konto- Framtagna av jurister
- Anpassas efter din situation
- Möjlighet till juristgranskning