Del i hus genom arv - enskild egendom?

Min svärfar har tidigare fått en enskild egendom - del av ett hus. Han har fått 2/5 -delar. Min fru fick 1/5 - del i samma hus, som enskild egendom.

Nu har svärfadern dött, men han har inte upprättat ett testamente. Nu ska min fru snart ärva 1/3 - del av sin pappas del i huset. Svärfadern har dock inte skrivit något testamente. När nu min fru får ärva efter sin pappa - är det då enskild egendom el. ej ?

Mvh

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

För att din frus arvsandel ska anses vara enskild egendom krävs att det upprättats ett testamente som stadgar att egendomen ska vara mottagarens enskilda, Äktenskapsbalken 7:2 p4. Eftersom detta inte gjorts kommer den del av huset som din fru ärver, d.v.s. 1/3, inte att vara enskild egendom. Att egendomen var din svärfars enskilda egendom ändrar inte detta.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare