Dataintrång- Sociala medier

Hej,

Min bästa vän och hennes ex gjorde slut för 4 månader sen. Hon har sen dess gått vidare med sitt liv och har ingen kontakt med honom överhuvudtaget i dagsläget. För ungefär en månad sen så såg hon att han hade loggat in på hennes Facebook, messenger, Snapchat och twitter bland annat. Givetsvis så var det första hon gjorde att logga ut alla sina aktiva inloggningar och sen ändra lösenord. Men har idag upptäckt att han har tagit reda på hennes nya Lösenord och loggat in på hennes privatakonton igen. Detta är ju självklart otroligt jobbigt för henne då han har tillgång till alla hennes privata meddelanden och mycket mer. Hon har tom använt sig av "random password generators" när hon bytt lösenord men han fortsätter ändå att hacka sig in och gå igenom hennes konton. Detta ser man på hennes aktiva inloggningar att det dyker upp inloggningar på hans adress och på telefoner hon inte har osv. Finns det något man kan göra när det inte fungerar att logga ut och byta lösenord? Kan hon kontakta polisen även utan "bevis" (då alla inloggningar under hans adress försvinner från listan när hon byter lösenord osv)?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag att använda mig av brottsbalken (BrB).

Att logga in på någon annans sociala medier utan lov är ett brott

Att logga in på någon annans sociala medier utan tillåtelse kan utgöra ett brott som kallas för dataintrång (BrB 4 kap. 9c §). Eftersom personen i fråga verkar ha hackat sig in på flera av din väns sociala medier, dessutom upprepade gånger, är det tydligt att det inte rör sig om något misstag. Om personen haft tillgång till lösenorden, gissat sig till dem eller hackat ett konto på annat sätt har inte någon betydelse för om brott har begåtts. Det räcker att personen har loggat in utan tillåtelse.

Har du blivit utsatt för ett brott ska du anmäla det till polisen

Som du nämner i din fråga behövs det bevisning för att kunna utdöma ansvar för ett brott, och höga beviskrav för att åklagaren ska få väcka åtal. Men för att anmäla ett brott du blivit utsatt för krävs inte någon särskild bevisning, även om det såklart kan vara en fördel om det finns. Har du blivit utsatt för ett brott ska du göra en polisanmälan så snart som möjligt.

Mina rekommendationer

-På vissa sociala medier kan din vän välja alternativa sätt för att logga in. Exempelvis genom att få en kod skickad i ett sms till sin mobiltelefon som måste användas parallellt med det vanliga lösenordet. Hon bör även kontakta de sociala medier som berörs och anmäla att hon blivit hackad.

-För att göra en polisanmälan kan din vän ringa 114 14.

-Om din vän behöver mer ingående juridisk hjälp kan jag rekommendera henne att kontakta våra duktiga jurister på Lawlines juristbyrå.

Med vänlig hälsning,

Hanna LindqvistRådgivare