Dansk gåvoskatt

Mina föräldra vill ge mig en störra summa i gåva till köp av bostad i Sverige. Mina föräldra är danska medborgare bosatt i Danmark och jag är bosatt, jobar och skatter i Sverige. Ska jag betala skatt av denna gåva aller spelar det ingen roll att mina föräldra inte är svenska?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Danmark gäller som huvudprincip att både gåvomottagaren och gåvogivaren har en generell skatteplikt för det de ger eller tar emot. Ansvaret ligger på gåvomottagaren (dig), och om du inte kan eller ska betala skatten (då Sverige inte har gåvoskatt) är det föräldrarna som gåvogivare som svarar för skattskyldigheten.

Eftersom skatterätten är både dynamisk och föränderlig rekommenderar jag dig starkt att kontakta Danmarks motsvarighet till skatteverket, SKAT, för få en säkrare vägledning.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare