FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/04/2022

Dagsbotsbelopp för olovlig körning och grov vårdslöshet

Vad blir böterna om man har begått olovlig körning plus grovt vårdslöshet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar bestämmelserna i lag om straff för vissa trafikbrott (TBL) och brottsbalken (BrB).

Straffet för grov vårdslöshet i trafik är fängelse i högst två år (1 § 2 st. TBL). Istället för fängelse kan straffet bli villkorlig dom eller skyddstillsyn. Medan påföljden för olovlig körning är böter (3 § TBL). Den vanligaste formen av böter är dagsböter vid olovlig körning.

Antalet dagsböter som bestäms kan vara som lägst 30 st. och högst 150 st. samt att en dagsbot kan vara mellan 50 kr till 1000 kr. Antalet dagsböter fastställs med hänsyn till hur allvarligt brottet är, medan beloppet per dagsbot bedöms utifrån vad som är skäligt med hänsyn till den tilltalades ekonomi (25 kap. 2 § BrB).

Avslutningsvis kan jag inte säga hur mycket du kommer att få i böter, eftersom det beror på hur domstolen gör sin bedömning av omständigheterna i ditt fall och hur de bedömer straffvärdet. De kommer även att ta hänsyn till din ekonomi.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är mer än välkommen att höra av dig om du har fler funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Nina MaiRådgivare