FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott20/08/2018

Dagsböter och spärrtid vid rattfylleri av normalgraden

Hej,

Ganska snabb fråga.

Jag körde onykter, (Dagen efter körande), jag antar att det egentligen inte har någon betydelse att man körde dagen efter man har druckit. Men jag hamnade i kontroll och fick blåsa och åkte därmed dit för rattfylleri.

Som jag har förstått det så ligger straffskalan helt barock på spärrtid på 12 månader samt 80 dagsböter á 310 kr (sammanlagt nästan 26,000 kr) är det här rimligt? Det är extremt mycket pengar, jag förstår att polisen inte ser småaktigt på sådana här brott. Men det är väl ganska konstigt att sätta folk i skuld för sådana här brott?

Jag har ännu inte fått något svar från Transportstyrelsen, Men jag är "förstagångsförbrytare". Ett sådant hårt straff är ju ganska orimligt? Är det något man kan göra för att få ner den där spärrtiden från 12 månader? Sätta in alkolås eller annat i bilen?

Tack på förhand!

Danny

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I 4 § trafikbrottslagen regleras rattfylleri av normalgraden och innefattar en straffskala från dagsböter till 6 månaders fängelse.

Dagsböter
Antalet dagsböter är mellan 30 och 150 stycken enligt 25 kap 2 § brottsbalken. Att få 80 dagsböter är relativt normalt för rattfylleri och påverkas bland annat av hur hög promille man hade i blodet. Beloppet på 310 kr påverkas av din egen inkomst och om du har exempelvis barn som du måste försörja. Beloppet som bestämmer storleken på dagsboten är beräknat till en tusendel av din årsinkomst före skatt (väldigt förenklat). Om du exempelvis har då ca 310 000 i årsinkomst fastställs dagsboten till 310 kr. Dagsbotens storlek varierar mellan 50 kr till 1 000 kr enligt 25 kap 2 § andra stycket brottsbalken.

Spärrtid
Rörande återkallelse av körkort regleras det i körkortslagen (KKL). I 5 kap 3 § 1b KKL så regleras att man får återkalla ett körkort vid rattfylleri.

Det är möjligt att sätta in alkolås i bilen och få ett körkort där du endast har tillåtelse att köra fordon med alkolås installerade. Mer om hur du ansöker om detta och vad som gäller kan du läsa här. Viktigt att påpeka är att du själv får stå för kostnaden för installation och service o.s.v. av alkolåset vilket transportstyrelsen uppskattar kostar mellan 20 000 – 40 000 kr. Eftersom det i ditt fall verkar vara rattfylleri av normalgraden så får du i så fall köra med alkolås under ett års tid om din ansökan beviljas. Spärrtiden för nytt körkort sänks alltså inte men du får möjlighet att köra fordon med alkolås installerat.

I 5 kap 6 § andra stycket KKL regleras spärrtiden vid rattfylleri. Vid rattfylleri pga. alkoholförtäring så gäller att spärrtiden ska bestämmas till lägst den tid som hade bestämts vid ett bifall av en ansökan om alkolås i bilen. Lägsta tiden för att ha ett alkolås installerat är 1 år vilket då innebär att det inte är möjligt att få en spärrtid på mindre än ett år vid rattfylleri av normalgraden. Det spelar alltså ingen roll att man är en förstagångsförbrytare i fråga om spärrtid. Vid synnerliga skäl kan spärrtiden sänkas om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten enligt 5 kap. 10 § KKL. Synnerliga skäl innebär att det endast i extrema undantagsfall sätts ner.

Sammanfattning
Om det är rimligt att lagarna ser ut som de gör är upp till var och en att ha sin åsikt om. Dagsboten är rimlig i förhållande till den information jag har, lagarna och rättsfall som finns på området då lagstiftaren ser allvarligt på rattfylleri. Jag har tyvärr inte alla relevanta omständigheter så något exakt svar kan jag inte ge. Spärrtiden vid rattfylleri av normalgraden är minst ett år utom i extrema undantagsfall där den kan sänkas. I ditt fall har jag inte alla omständigheter men med största sannolikhet ändras inte spärrtiden till lägre än ett år. Om du vill ha möjlighet att köra bil under det närmsta året är alltså den bästa möjligheten att installera ett alkolås.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Marcus KarlssonRådgivare