FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt07/11/2014

CSN och flytta utomlands trots villkorlig dom

Hej, jag har en släkting som fick villkorlig dom i 2 år på grund av ekonomisk brottslighet. Frågan är: får han plugga utomlands med CSN-lån? Får han lämna landet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Då en person döms till villkorlig dom har denne en så kallad prövotid på två år i enlighet med 27 kap. 3 § brottsbalken. Under denna tidsperiod ställs krav på att den dömde är skötsam samt att denne efter förmåga försöker att livnära sig själv, vilket framgår av 27 kap. 4 § brottsbalken. Det finns ingen som särskilt kontrollerar att den som dömts till villkorlig dom sköter sig och det finns inga restriktioner vad gäller bostadsort.

När din vän ansöker om CSN kommer denna myndighet att grunda sitt beslut på bl.a. tidigare studieresultat. CSN kommer dock inte att begära utdrag ur belastningsregistret och den villkorliga domen kommer därmed inte att utgöra något hinder för ett eventuellt CSN-lån.

Jag hoppas att detta har besvarat din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare