FrågaAVTALSRÄTTGåva01/08/2015

Crowdfunding (gräsrotsfinansiering) och gåvoskatt

Hej - Jag ska gå rakt på sak. Då jag har ganska låga skulder men hittar ej jobb så ska jag försöka vända mig till s.k. "crowdfunding" för att se om folk är villiga att donera pengar till mig för att kunna betala mina skulder så jag inte drunknar i dem längre, samt inte sitter så förbaskat fast. Min fråga är: Blir detta skattepliktigt då det tekniskt sett är en gåva?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag uppfattar din situation har du skulder som du inte kan betala av. Du vill åtgärda detta genom att starta crowdfunding (gräsrotsfinansiering). Om din tanke är att personer som väljer att delta i denna finansiering en gång i framtiden ska betala tillbaka pengar till dig rör det sig inte om en gåva. Om tanken är att personer inte ska få några pengar eller någon annan sorts prestation tillbaka, rör det sig om en gåva. I den första situationen rör det sig om ett lån och då påverkas inte din förmögenhetssituation och du kan inte bli skattepliktig. I den andra situationen då det rör sig om gåva uppstår inte heller någon skatteplikt då det inte finns någon gåvoskatt i Sverige.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Joakim WahlgrenRådgivare