Condictio indebiti vid för högt utbetald lön

Hej,

Jag tog tjänstledigt i mitten av januari 2019 för studier och fick i januari ut en hel månadslön fast att jag bara arbetade halva månaden. Jag kontaktade då min närmsta chef och frågade om jag verkligen fått rätt lön och han menar att det var rätt lön. I Februari fick jag sedan en halv månadslön (alltså lön för det jag jobbade i januari) och då kontaktade jag min chef igen och bad han kolla så det verkligen var rätt lön då det kändes fel eftersom jag trodde jag fick månadslön för innevarande månad och inte eftersläpande. Han kontaktade mig och sa att han kollat upp det och att det var rätt lön. Jag har också sms där min chef har skrivit att jag fått rätt lön. Efter att min chef sagt att min lön varit rätt hela 3 gånger litade jag tillslut på det och började använda pengarna.

Nu, drygt ett år senare, när jag är uppsagd på företaget och får min sista lönespec. står det att jag har en skuld på drygt 10.000kr som måste betalas inom 10 dagar. Har de rätt att kräva det av mig när de sagt 3 gånger att lönen var rätt vid tidpunkten de betalade ut den felaktiga lönen?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig Lawline med din fråga. Enligt läran om Condictio indebiti (misstagsbetalningar) är huvudregeln att den som erhåller en betalning utan rättsgrund (i ditt fall ditt anställningsavtal) ska betala tillbaka summan om hon eller han är i ond tro, det vill säga vet om eller måste ha vetat om att betalningen skett av misstag. Till detta kommer en rad omständigheter som bör tas i beaktning när man bedömer huruvida en återbetalning ska ske eller inte.

För det första är din arbetsgivare i en bättre position än dig att kunna avgöra vilken lön du har, vilket talar din fördel. För det andra måste du sägas ha försatts i god tro om betalningen (du var _felaktigt_ införstådd med att de överskottspengar som tillkommit dig också tillhörde dig) genom att flertalet gånger ha ifrågasatt huruvida allt stod rätt till. För det tredje har det har det gått en avsevärd tid sedan du fått betalningen och för det fjärde har du hunnit inrätta dig efter betalningen, det vill säga spenderat pengarna. Dessa samtliga omständigheter pekar, inte minst med stöd av HD:s praxis i bland annat NJA 2015 s.1072, till din fördel och att du har rätt att innehålla betalningen. Stå på dig och betala inte, är därför mitt råd.

Pontus AlmquistRådgivare