Condictio indebiti- Måste jag betala tillbaka felaktigt utbetald lön?

Min förra arbetsgivare säger att jag fått 2 mån fel utbetalda löner,jag har fått in en summa på mitt konto men det finns ingen info på mitt bankkonto om vart pengarna kommer ifrån,inte heller har jag fått någon lönespec varken på mail,post,mess att pengarna kommer därifrån,nu kräver han att jag ska betala tillbaka dom och han säger även att jag visst fått lönespec och ska nu 2 mån senare skicka kopior till mig, är det mitt fel att han betalat ut lön utan att jag fått spec och är jag skyldig att betala tillbaka pengarna nu när han skickar kopior?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Den juridiska benämningen på det som hänt är condictio indebiti. Det innebär att den som har fått ett felaktigt belopp utbetalt till sig ska återbetala pengarna till utbetalaren (NJA 1999 s. 575). Det finns ingen lagreglering som på detta område. Däremot finns gott om rättspraxis (rättsfall) ur vilka det går att hämta ledning.

Från huvudregeln att en felaktigt utbetald summa pengar, t.ex. lön, ska betalas tillbaka till den som betalat ut pengarna finns vissa undantag . Ett centralt sådant undantag är när den som tagit emot pengarna var i god tro om förhållandet och har hunnit inrätta sig efter utbetalningen. Under dessa förhållanden har domtolen i sin praxis bedömt att betalningsmottagaren kan få behålla pengarna. Att vara i god tro innebär att den som tagit emot utbetalningen inte ska ha upptäckt, eller haft skäl att upptäcka att utbetalningen varit felaktig (t.ex NJA 2001 s. 353). Att inrätta sig efter betalningen innebär att betalningsmottagaren har hunnit planera sin ekonomi efter utbetalningen eller hunnit förbruka pengarna.

Du verkar inte ha lagt märke till att du har fått för mycket pengar utbetalt. Din arbetsgivare kan dock trycka på att du borde ha märkt att någonting var fel när du fick mycket pengar utbetalda. Ett kanske ännu större dilemma är att du inte verkar ha gjort av med pengarna eller inrättat dig efter utbetalningen. Om pengarna finns kvar uppfyller du troligtvis inte kraven för att få behålla dem. Enligt det jag nu framfört blir det tydligt att huvudregeln är att pengarna ska betalas tillbaka, och undantagsmöjligheterna är ganska små. Något som kan tala för din sak är att du inte har fått en lönespecifikation. Det kan tyda på att du inte borde ha misstänkt att någonting var fel. Du kanske trodde att det var innestående lön eller semesterersättning du hade rätt till när du slutade hos arbetsgivaren.

Sammanfattningsvis är det svårt att göra en fullständig bedömning. Huvudregeln är som sagt att pengarna ska betalas tillbaka. Du kan dock argumentera för att du var i god tro och att du inrättat dig efter utbetalningen. Vill du ha hjälp och råd finns Lawlines jurister tillgängliga här.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Elin LindgrenRådgivare