Condictio indebiti

Hej!

Om en person slutar på ett företag men ändå får in pengar från det företaget och sedan anmäler denna summa pengar till lönekontoret och beslut tas att man ska betala tillbaka den summan. Om det sedan kommer ett brev hem där företaget vill ha tillbaka en högre summa pengar än den man anmälde måste man väl inte betala tillbaka allt då en viss summa pengar använts i god tro? Det borde väl räcka att betala tillbaka endast endast den summan som man anmälde till lönekontoret?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör det som brukar kallas condictio indebiti, misstagsbetalningar. Vad som gäller vid misstagsbetlningar är inte reglerat genom lag, utan regleras av allmänna rättsgrundsatser och i praxis (se till exempel NJA 1999 s 575).

Som huvudregel ska en misstagsbetalning betalas tillbaka tillfullo. Undantaget, då man inte behöver betala tillbaka, är om mottagaren rättat sig i så kallad god tro -- ett begrepp som du själv är inne på -- och i denna goda tro förbrukat pengarna.

God tro kan delas in i subjektiv och objektiv god tro, vilka båda måste vara uppfyllda för att god tro ska föreligga (annars föreligger ond tro). En person är i subjektiv god tro om hen faktiskt tror att hen haft rätt att förbruka pengarna. För att vara i objektiv god tro krävs att personen inte heller borde ha förstått att det rört sig om en misstagsbetalning och att hen saknade rätt till pengarna. Som exempel skulle en person som i vanliga fall har 50 tkr på sitt bankkonto och efter en misstagsbetalning har 10 mkr på samma konto svårligen kunna hävda att hen rättat sig efter detta och inte borde ha förstått att någonting var konstigt. Personen befinner sig då i ond tro, oavsett om hen faktiskt trott att allting stått riktigt till. En person med varierande lön som en gång fått 500 kr för mycket utan att märka det hade haft lättare att hävda att objektiv god tro förelegat.

Ofta brukar det vid tvister om saken vara upp till den som mottagit en misstagsbetalning och konsumerat pengarna att styrka att objektiv god tro förelegat, medan det är upp till betalningsavsändaren att slå hål på att mottagaren varit i subjektiv god tro.

Summa summarum: Personen du talar om ska betala tillbaka följande:

1. Det belopp hen varit i ond tro om, även om pengarna förbrukats.

2. Det belopp hen varit i god tro om, men inte förbrukat.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare