Condictio indebeti - felaktig utbetalning

Hej! Jag jobbade många år på ett företag innan jag sa upp mig själv. Eftersom jag och arbetsgivaren inte hade ett avtal sinsemellan (och arbetsgivaren inget kollektivavtal) tillämpade vi en månads uppsägningstid, vilket innebar att jag slutade mitt i en månad. Jag hade månadslön och i slutet på sista månaden kom löneutbetalningen med en summa som låg nära min vanliga månadslön. Jag trodde naturligtvis att det var min slutlön. Ingen lönespecifikation skickades till mig. En månad senare får jag förfrågan från arbetsgivaren vart denne ska skicka lönespecifikationen. Jag får lönespecifikationen. Efter ytterligare månad får jag ett mail från arbetsgivaren där denne säger att de av misstag betalat ut en hel sista lön, istället för halv. De vill därför att jag betalar tillbaka en halv lön. Jag misstänkte inte att något var fel och har tyvärr använt pengarna. Det är lite av en chock att betala tillbaka en halv lön. Måste jag betala tillbaka eller har jag rätt att på något sätt påverka kravet, och hur går jag i sådant fall tillväga? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det rör sig i detta fall om en felaktig utbetalning, dvs. condictio indebeti som är en allmän rättsprincip som inte är lagstadgad i svensk rätt, däremot finns en del praxis. Huvudregeln är att pengarna ska betalas tillbaka. Dock finns det undantag från principen. För att undantaget ska vara tillämpligt krävs först och främst att du förbrukat det felaktigt utbetalda beloppet samt att du gjorde detta i god tro, dvs. utan misstanke om att lönen var för stor eller utan att du borde ha misstänkt att lönen var för stor (se AD 2006 nr 105 https://lagen.nu/dom/ad/2006:105 ). God tro hos mottagaren, både vid själva mottagandet och därefter är centralt för bedömningen av huruvida en felaktig betalning skall återgå.

I bedömningen väger man också in hur lång tid som har förflutit sedan inbetalningen. Ju längre tid som har gått sedan utbetalningen, desto större anledning finns att vägra återkrav. Viss hänsyn tas till partsförhållandet, om det rör sig om näringsidkare eller privatperson samt parternas möjlighet att överblicka situationen.

Hoppas mitt svar var till hjälp!

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare