FrågaKÖPRÄTTÖvrigt20/02/2017

CISG tillämpningsområde

jag undrar ifall CISG går att tillämpa när en stat är fördragsslutande och den andra inte, det vill säga frankrike som är fördragsslutande och skottland( storbrittanien) som inte är fördragsslutande?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

CISGs tillämpningsområde framgår av artikel 1. Konventionen är tillämplig på avtal om köp av varor mellan parter, vilka affärsställen är belägna i skilda stater, när dessa stater är fördragsslutande stater, eller när internationellt privaträttsliga regler leder till att lagen i fördragsslutande stat ska tillämpas. Detta innebär som huvudregel att avtalet CISG inte ska gälla. Med ett undantag om det framgår att CISG ska tillämpas, av internationella privaträttsliga regler att det i aktuell fördragsslutande stat (Lawline hanterar dessvärre inte Skottlands rätt).

Hoppas att svaret hjälpte dig, ha en fortsatt trevlig dag!

Marcus AnstrinRådgivare