FrågaARBETSRÄTTSjuk 03/04/2018

Chefen vill inte bevilja mig tjänstledighet för operation - är det rätt?

Hejsan! Jag gjorde en motvillig abort för 10 veckor sedan. Det blev komplikationer och jag fick slutligen opereras. Jag frågade min chef om jag kunde ha tjänstledigt den dagen, men han säger att det är "sjuk". Operationen var inplanerad och meddelad till chefen 1 vecka i förtid. Jag var ju inte sjuk och när det står "sjuk" så räknas den in i min sjukfrånvaro, vilket jag inte vill att den ska göra. Blir det verkligen en sjuk-dag när man haft en operation även om det inte har med någon sjukdom att göra? Mvh.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Chefen har inte gjort något fel i att betrakta dig som sjuk den dag du opererades, men eventuellt kan ditt kollektivavtal på arbetsplatsen ge rätt till tjänstledighet vid läkarbesök.

För frågor om sjukdom och arbete gäller lagen om sjuklön. Vid sjukdom som sätter ned arbetsförmågan så betalas sjuklön ut, enligt 4 § lagen om sjuklön. Det avgörande för ifall du ska anses vara sjuk (och ha rätt till sjuklön) är att du har nedsatt arbetsförmåga som gör att du inte kan arbeta som vanligt, och det spelar ingen roll om denna "nedsatthet" beror på en operation eller något annat, som exempelvis en infektion. Att du opererades innebär att din arbetsförmåga var nedsatt den dagen, och att du alltså skulle vara sjukskriven från jobbet.

Du skriver att du helst hade varit tjänstledig under dagen som du opererades, men att arbetsgivaren inte går med på det. En arbetsgivare har ingen generell skyldighet att bevilja tjänstledighet. Chefer är bara skyldiga att bevilja tjänstledighet i vissa givna situationer, som till exempel för arbetstagare som ska studera. Det regleras i den så kallade "studieledighetslagen", lagen om arbetstagares rätt till ledighet under utbildning. Men arbetsrätten regleras även i kollektivavtal, och de ser olika ut beroende på var du arbetar. Det kan vara möjligt att ditt fackförbund har förhandlat fram en rätt till ledighet för tillfällen såsom läkarbesök.

Sammanfattningsvis är det korrekt att du kan betraktas som sjuk under dagen för operationen. Jag råder dig att fråga ditt fackförbund ifall de har förhandlat fram en utvidgad rätt till tjänstledighet.

Vänliga hälsningar

Rebecka Hård af SegerstadRådgivare