Chef hotar med Arbetsdomstolen pga. SGI-utredning, vad gäller?

Hej min arbetsgivare tänker anmäla mig till arbetsdomstolen tror jag det hette pga att jag har pratat med försäkringskassan om min SGI. Min chef har fått en fråga om min årsinkomst men drar ut på tiden att svara. Så jag ringde försäkringskassan och frågade vad som händer om hon inte skickar in detta. Då sa dom att hon är skyldig att göra det. Men att hon har till 22 juli på sig vi får avvakta ok sa jag. Men efter ett tag ringer min chef och säger att dom ringt från försäkringskassan och sagt att jag säger att hon vägrar och dom berättar för henne vad som kan ske. Så nu ska hon anmäla mig till arbetsdomstolen eller vad det heter vad gör man åt detta är helt förstörd

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag ställer mig djupt frågande till din arbetsgivares agerande i frågan. Din arbetsgivare ska besvara en inkomstförfrågan från Försäkringskassan enligt 110 kap 14 § Socialförsäkringsbalken. Som jag tolkar frågan har du inte begått något fel alls, utan det är snarare din chef/arbetsgivare som agerar djupt oprofessionellt och felaktigt.

För övrigt har jag mycket svårt att se att Arbetsdomstolen överhuvudtaget skulle ha nått att göra med denna situation. Arbetsdomstolen prövar arbetsrättsliga tvister, tex. uppsägningar/avskedande och borde inte ha nått större intresse i att utreda denna fråga. Istället för att lägga sin tid på att hota dig med en felaktig domstolsprocess (utan grund) borde din chef istället lägga sin tid på att skicka in inkomstuppgifterna som efterfrågas av Försäkringskassan för att myndigheten ska kunna göra sitt jobb och utreda din SGI. Det är hennes skyldighet som arbetsgivare att skicka in dessa uppgifter, vilket du mycket riktigt också påtalat i frågan!

Hoppas du känner dig nöjd med svaret på din fråga!

Sebastian NäslundRådgivare