FrågaKÖPRÄTTÖvrigt30/11/2019

CE-märkning av dykutrustning

Jag som konsument beställde en dykmask (cyklop) på Internet från ett .se-bolag. När masken kom upptäcker jag att den inte har någon CE-märkning utan ett bifogat papper säger att masken är godkänd enligt American National Standard Z86.11-1985. Är dykmasker sådan utrustning som måste CE-märkas och får den säljas inom EU/EES utan CE-märkning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ja, dykmasker ska CE-märkas. Dykutrustning klassas som personlig skyddsutrustning och regler om detta finns i Arbetsmiljöverkets föreskrifter "Utförande av personlig skyddsutrustning" (som baseras på EU-direktivet "personal protectice equipment"). I föreskrifterna finns ett tydligt krav att alla produkter som klassas som personlig skyddsutrustning ska vara CE-märkta för att få tillhandahållas (säljas, hyras ut etc.) inom EU, både för privatpersoner eller yrkesmässigt bruk.

CE-märket finns till för att visa att en produkt överensstämmer med de krav som EU-direktiven ställer. Att sälja en vara utan CE-märkning (som ska märkas) inom EU är straffsanktionerat. Ansvaret för en varas säkerhet ligger på tillverkare och importörer.

Hanna KanonRådgivare