Cannabis i blodet, kan man dömas?

Hej. Jag och en vän blev stannade av polisen en söndagkväll här för ett tag sen på väg hem från afärren (gåendes). En rutinkontroll, det hade varit en lång helg och vi båda var trötta. Polisen tyckte jag såg ovanligt trött ut och ville att jag skulle följa med och göra ett urinprov. Vilket jag snällt gjorde. Vi hade tidigare under fredagen och lördagen rökt cannabis så självklart förstår jag att det kommer att visa positivt vilket jag även sa till dom. Min fråga är. Jag blev inte ertappad med någon narkotika på mig.

Alltså bara enligt dom "berusad" fast jag ironiskt nog så var jag bara trött vid gripandet, hade ingen narkotika på mig men kommer som sagt säkerligen få positivt på testet. Jag har en 3 år gammal ofredande dom i registret sen innan.

Hur resonerar man när man enbart är berusad men inte har någon narkotika på sig? Och kan den gamla domen påverka?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Eftersom det handlar om cannabis är det i narkotikastrafflagen (NSL) vi hittar vad som utgör ett brott, se https://lagen.nu/1968:64.

Den gamla domen.

Då din förra dom är tre år gammal samt rör en helt annan typ av brott bör denna inte påverka bedömningen av ett straff för narkotika, brottsbalken 29 kap. 4 § se https://lagen.nu/1962:700#K29P4.

Cannabis i blodet.

Cannabis är narkotikaklassat och därmed olagligt att inneha samt bruka, NSL 1 § p. 6. Att vara påverkad av cannabis är däremot inte olagligt! Det avgörande är om åklagaren kan bevisa att du avsiktligen brukat cannabis. Kan hen bevisa det kommer du dömas för själva brukandet, inte för att du var påverkad. Det krävs att du haft för avsikt att bruka cannabis, om du inte visste vad det var eller om du inte vet hur du blev påverkad blir det svårt för åklagaren att bevisa ditt brukande.

Vill du har ytterligare rådgivning om hur du bör gå tillväga kan du höra av dig till vår telefonrådgivning.

Hoppas detta hjälper dig att få klarhet!

Med vänlig hälsning

Niclas FribergRådgivare