FrågaKÖPRÄTTÖvrigt16/12/2015

Bytesrätt och öppet köp

Hej,

Har en butik rätt att endast tillämpa bytesrätt vid köp av varor?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Såsom jag förstår dig är du en konsument som har köpt varor från en butik. Du undrar nu om butiken kan neka dig till öppet köp (d.v.s. få pengarna tillbaka).

Det finns ingen lag som ger dig som konsument bytesrätt eller rätt till öppet köp, utan det är upp till butiken att välja om de vill använda sig av detta i sin affärsverksamhet.

Naturligtvis kan du fortfarande reklamera varan om det är något fel på den - En reklamation är inte detsamma som bytesrätt eller öppet köp. Om det är fel på varan ska du kontakta säljaren och berätta att du inte är nöjd med varan som du köpt. Du berättar också varför du anser att varan är felaktig.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare