Byte från timlön till månadslön

Hej.

E-- heter jag och har en fråga.

Jag hade timlön nu i Januari månad. Februari månad så övergick vi i månadslön...

Min fråga: Visst är det så att jag borde få både timlön och månadslön? I Februari månad fick vi bara månadslönen och det var det enda jag fick. Ska tillägga att innan Februarimånad så hade vi varken Månadslön eller kollektiv avtal.

Min arbetsgivare skjuter upp att kontrollera detta .. vi är uppe i 3v nu, funderar på att ta ränta på pengarna

Hjälp mig...

E--

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tror det har skett ett missförstånd här mellan dig och din arbetsgivare. Månadslön betalas ut när det är underförstått att den anställda arbetar i den utsträckning som hen är anställd. Timlön betalas ut när denna kan variera månad för månad, eller om arbetsgivaren vill kontrollera om arbetstagaren faktiskt arbetar under de angivna tiderna.

Skillnad mellan timlön och månadslön

Timlön och månadslön belönar samma arbetsinsats, men beräkningen av denna sker på olika sätt. Med månadslön litar arbetsgivaren på att du arbetar så mycket som anställningen kräver, och du får lön om arbetet blir klart. Med timlön är din närvaro kontrollerad av arbetsgivaren, eftersom arbetet måste t.ex. utföras under vissa tider, eller arbetet består i att vara till hands för arbetsgivaren för löpande inkommande arbete.

Timlön och månadslön ska vara ungefär detsamma för 40 timmar i veckan eller heltidsanställning.

Ditt fall

Du har redan fått en månadslön, vilket innebär att ditt arbete har redan betalats. Om de skulle betala timlönen också hade du fått dubbel lön en månad, vilket inte arbetsgivaren har förbundit sig att betala.

Jag tror att missförståndet mellan dig och din arbetsgivare består i att din arbetsgivare talade om när den utbetalda lönen går över, medan du talade om när den intjänade lönen går över.

Jag hoppas detta ger dig lite mer klarhet i frågan.

Med vänlig hälsning,

Adam NovakRådgivare