FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt30/07/2019

Byte av efternamn

Hej

Jag har skiljt mig och hette som gift Andersson Liv, men vill nu ta bort Liv och bara heta Andersson igen.

Kostar detta något?

Tacksam för svar

Mvh A

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du som har ett dubbelt efternamn kan välja att ta bort det ena av dem. Detta gör du genom att ansöka om efternamnsbyte hos Skatteverket, enligt 3 § Lag om personnamn. Är det så att det efternamnet du vill ha kvar är din förälders efternamn alternativt din makes efternamn är ansökan kostnadsfri. Är efternamnet du vill ha kvar varken din förälders eller din makes kommer ansökan att kosta 1800 kronor. Se informationen om namnbyte på Skatteverkets hemsida.

För vidare rådgivning rekommenderar jag dig att vända dig till Skatteverket.

Hoppas svaret har varit till någon hjälp!

Hugo Snöbohm HartzellRådgivare