FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev30/06/2013

Byte av borgensman

Hej Har gått ur ett AB men står fortfarande på borgensåtaganden där, dessa ska tas över av annan person. Finns det något jag kan göra för att säkra upp innan detta sker t.ex skriva något papper eller räcker det att jag har vittnen på att detta är sagt?

Lawline svarar

Hej!

Så vitt jag känner till finns inget formkrav angående på vilket sätt en överföring av ett borgensåtagande måste gå till. Det krävs dock att långivaren går med på att den nye personen ersätter dig som borgensman. Du och den andra personen kan alltså inte själva bestämma att borgensåtagandena ska tas över av honom/henne.

Även om du enligt lag inte måste skriva ner detta i ett avtal råder jag dig verkligen att göra detta då det annars kan bli väldigt svårt för dig att bevisa att borgensåtagandet faktiskt flyttats över på den andra personen. Avtalet bör skrivas under av alla tre parter.

Hoppas detta gav svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare