Byta ut styrelseordförande

Kan man byta ut en styrelseordförande utan särskild anledning?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En styrelseordförande har till uppgift att leda styrelsens arbete och bevaka att styrelsen fullgör sina uppgifter, (8 kap 17 § aktiebolagslagen). Att ordförande åsidosätter sina uppgifter kan vara grund för att byta ut denne. Likaså, om personen har gjort olämpliga saker eller begått ett brott. Lagen ställer dock inte upp några särskilda anledningar som måste ligga till grund för beslutet. Det kan däremot framgå av bolagsordningen under vilka omständigheter och på vilka grunder styrelseordförande ska bytas ut.

Trots att lagen inte ställer upp några krav är det till fördel om situationen går att lösa inom styrelsen utan att byta ut ordförande. Som styrelse har man trots allt att räkna med att samarbetssvårigheter kan uppstå. Ett alternativ kan vara att prata med ordförande och be denne att självmant avgå för att inte göra det hela ännu värre inför en hel styrelse.

För att svara på din fråga behövs ingen särskild anledning för att byta ut en styrelseordförande om inte annat anges i bolagsordningen. Jag råder dig däremot att försöka lösa problemet genom samtal med ordförande.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen

Isabella ArsovRådgivare