Butik påstår att avtal finns om betalning

Min lokala butik kräver mig på pengar. Den brann ner för 1 1/2 år sedan o har startat upp igen. Jag med många skrev upp i en bok o betalade månadsvis. Jag är skuldfri. Men nu påstår dom att jag inte är det. Inga avtal finns o jag har inte skrivit under någonting. Vad gör jag nu? Kan dom kräva in pengar ändå? Krångla med faktura o så vidare. Är så besviken.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Inledningsvis vill jag bara påpeka att avtal är bindande även om det har ingåtts muntligt. Det kan alltså räcka att butiken hävdar att avtal ingåtts muntligt eller skriftligt och sedan brunnit ner.

Om dom fullföljer kravet så kommer du antingen få brev från tingsrätten eller från kronofogdemyndigheten, det du ska göra då är helt enkelt att bestrida kravet. Är det från KFM räcker det med att du helt enkelt bestrider det, utan motivering. Är kravet däremot från tingsrätten bör du även bemöta butikens påståenden.

Det är butiken som bär bevisbördan och ett enkelt påstående ska inte räcka, för att du ska bli tvingad att betala krävs någon ytterligare bevisning, finns ingen sådan bör du kunna vara lugn.

Avslutningsvis kan också påpekas att det är ett brott att förfalska fakturor och liknande, varför du bör anmäla butiken om något sådant skulle ske.

Lawline RådgivareRådgivare