Frihetsberövande?

Får en busschaufför vägra släppa av andra passagerare bara för att en person har gjort något klumpigt som att spilla ner i bussen? Detta hände nämligen mig idag. Jag och några av mina vänner satt i den bakre delen av bussen och en annan kille tappade ut sin läsk så chauffören sa till alla i den bakre delen att fixa det men ingen gjorde det. Ingen tyckte att det var deras uppgift men han öppnade aldrig dörrarna i den bakre delen, inte tills vi kom till slutstationen då vi till slut lyckades övertala han att vi skulle ut. Jag undrar helt enkel om han får låta bli att släppa av andra personer?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Nej, en busschaufför har inte rätt att hindra passagerare från att gå av bussen på den grunden som du anger i din fråga. Om man tvingas vara kvar på en buss mot sin vilja för att chauffören vägrar öppna dörrarna blir det en form av frihetsberövande. Chauffören agerande skulle därmed troligtvis bedömas som olaga frihetsberövande enligt 4 kap 2 § Brottsbalken (https://lagen.nu/1962:700).

Det ska dock tilläggas att du i frågan nämner att chauffören inte öppnade dörrarna i den bakre delen av bussen. Det framgår dock inte om de andra dörrarna öppnades och om ni i så fall skulle kunnat gå av bussen genom någon annan dörr. Om det fanns en möjlighet för er att gå av bussen gjorde chauffören sig troligtvis inte skyldig till olaga frihetsberövande även om han så att säga ”försvårade” avstigningen för er genom att inte öppna de bakre dörrarna.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Anna AlfredssonRådgivare