Bundenhet av köp.

Blir en offert ett avtal/kontrakt I samband med att produkten köps utan föregående skriftlig accept? D v s köparen accepterar betalnings,-leveransvillkor utan att signera offerten eller skapa kontrakt.

Lawline svarar

Hej.

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag kommer nedan att beskriva hur avtalslagen reglerar anbud-accept. Nedan finns ett sammanfattat svar.

Avtalslagen:

Huvudregeln för hur avtal ingås är att köparen accepterar ett anbud som säljaren givit (1§ Avtalslagen). Denna regel är ganska enkel men kan vara svår att tolka om man vill veta exakt vad en accept innebär.

Ett avtal eller ett allmänt köp kan ingås på flera sätt. Man kan skriva under ett avtal (en offert) där säljaren lämnar ett pris och en specifikation av varan vilket köparen accepterar genom en underskrift. Bundenheten uppstår i detta fall i och med att köparen skriver under avtalet. Detta är det vanligaste sättet att fatta avtal mellan näringsidkare eller vid större köp.

Det vanligaste sättet allmänt att ingå avtal i samband med köp kallas konkludent handlande. Konkludent handlande innebär att man agerar som att ett avtal föreligger vilket båda parterna inrättar sig efter. Om köparen mottager en offert och betalar priset har köparen, genom ett konkludent handlande, inrättat sig efter avtalet. I detta fall uppstår bundenhet i och med köparens betalning då betalningen anses som en accept. Ett typexempel av detta fall är när man handlar mat. Man är bunden av matköpet när man betalar i kassan.

Exempel:

Accept genom avtal:

1. Säljaren lämnar anbud till köparen genom ett avtal (muntligt eller skriftligt).

2. Köparen läser avtalet och skriver under/säger att denne accepterar.

3. Köparens signatur räknas som accepten och bundenhet uppstår.

Genom konkludent handlande:

1. Säljaren lämnar anbud till köparen muntligt eller genom avtal (muntligt eller skriftligt).

2. Köparen läser avtalet och betalar priset för varan.

3. Köparens betalning innebär att köparen accepterar avtalet.

OBS!

Eftersom avtalslagen är dispositiv till många delar kompletteras lagen med branschpraxis och sedvänjor mellan parterna. Detta innebär att även om en köpare betalar offerten kanske detta inte räknas som en accept om branschen påbjuder att man måste skriva under offerten för att bli bunden (branschpraxis). Detta appliceras även när köparen betalar offerten men parterna har avtalat om skriftlighet för att bli bunden i tidigare avtal (sedvänja).

Vidare regleras vissa former av köp så att man måste skriva på ett särskilt avtal innan bundenhet kan uppstå. Ett exempel på detta är fastighetsköp (4 kap. 1§ Jordabalken). Där uppställs ett antal saker som måste stå med i avtalet för att köpet ens ska bli giltigt.

Konsumentköp:

Om man lämnar en offert till en konsument minskar avtalsfriheten mellan parterna. Detta innebär att även om köparen, antingen genom underskrift eller konkluderat handlande, accepterar offerten blir villkor som strider mot konsumentköplagen inte gällande (3§ konsumentköplagen). Villkor som inte accepteras är normalt sett klausuler som inskränker konsumenten rätt till hävning, prisavdrag, skadestånd o.s.v (9-37§§ konsumentköplagen).

Sammanfattat:

Om inga tidigare avtalade principer föreligger för när bundenhet uppstår bör köparens erläggande av betalningen ses som en accept enligt avtalslagen. Detta innebär att på grund av att köpet genomförs, trots avsaknad av underskrift, bör det innebära att bundenhet ändå uppstår. Dock är det viktigt att köparen är medveten om denna offert och att denna representerar villkoren för köpet för att senare undvika missförstånd. Om köparen erlägger priset enligt offerten får man förutsätta att köparen är medveten om denna. Se dock ovanstående om konsumentköp.

Vänligen

Henrik BergRådgivare