Bundenhet av avtal och konsuments ångerrätt vid kreditköp

Hej,

Detta är angående ett bilköp.

Jag vart intresserad av en bil som stod hos en bilhandlare i Malmö. Vi hade först telefonkontakt där jag förklara att jag var intresserad vilket sedan ledde till SMS chatt. Efter mycke tvek ångrade jag mig och sade de till säljaren vilket inte verkade vara några problem. Under tiden köpte en annan bil är i stockholm eftersom jag kände att det var avklarat med Malmö. Nu fick vi samtal från en föredetta jurist som vart där för att hjälpa Kruse bilcenter angående ärendet. Det han säger är att det blev ett muntligt avtal på bilen eftersom vi hade SMS chatt med säljaren. Jag sade att jag ville ha bilen men ingenting om att vi var eniga om att detta skulle vara ett muntligt avtal. Det enda vi chattade om var köpet, att jag var intresserad samt hur vi skulle göra för leverans. Inget köpavtal är signerat, alltså inget avtal är signerat av oss och vi har inte ens träffat säljare fysiskt. Hur ser ni på detta ärendet?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline. Jag beklagar det som hänt och förstår att det kan kännas obehagligt.

Som jag förstår din situation så menar bilhandlaren i Malmö att det föreligger ett avtal mellan er och detta är något du inte håller med om.

I ditt fall så är det lagen om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område, kallad Avtalslagen och förkortad AvtL som blir relevant.

Krävs ett skriftligt avtal för köp av en bil?

Jag kan börja med att nämna att det inte finns några formkrav för ett köpavtal av en bil i svensk rätt, ni behöver alltså inte skriva på något kontrakt eller liknande utan det kan som bilhandlaren hävdar ingås muntligt. Sedan är skriftliga handlingar väldigt bra som bevis i eventuella tvister och används därför väldigt ofta.

"Hur avtal ingås i svensk rätt: "Anbud - accept - modellen"

I svensk rätt gäller den s.k. "anbud – accept – modellen" som gäller vid ingående av avtal (AvtL 1 §). Ett anbud kan liknas vid ett erbjudande om att ingå ett avtal medan en accept som ett godkännande av erbjudandet. Utifrån det du skriver så är det inte helt klart vart du kan placeras i denna modell.

Din roll i avtalsmodellen: Anbud

Det faktum att bilen stod hos bilhandlaren i Malmö skulle kunna ses som vad man inom juridiken kallar "utbud", alltså att man uppmanar andra att lägga anbud (AvtL 7 §). Skulle det vara så att bilen exempelvis hade en prisskylt eller att du fann den på bilhandlarens webbsida eller någon annan form av reklam så är detta troligtvis fallet.

Genom ditt SMS om ditt intresse menar då Bilhandlaren att du lagt ett anbud som dem sedan accepterat och därmed gjort dig bunden till köpet. För att något skall anses som ett anbud så måste det dock enligt juridisk litteratur uppfylla följande kriterier:

- Det skall vara riktad till en viss mottagare vilket det är i situationen här, alltså Bilhandlaren i Malmö.

- Det skall också vara preciserat, alltså man ska med andra ord förstå att personen vill ingå avtalet. I ditt fall har du skrivit att du vill ha bilen, I och med att jag inte har konversationen framför mig så är det svårt att uttala mig om precisionen men det faktum att du sagt att du vill ha bilen talar tyvärr till din nackdel.

Din roll i avtalsmodellen: Accept

Det skulle också vara möjligt att se dig som en person som gett en accept i den ovannämnda modellen. Detta kan ha varit fallet om Bilhandlaren exempelvis erbjudit dig personligen att köpa bilen för en viss summa och du tackat ja genom ditt SMS. I ett sådant fall är du bunden.

Din konversation med säljaren

Du nämner också att du talat om för en säljare att du ångrat dig, något som denne verkar ha godtagit. Som jag förstår detta så hade ni detta samtal efter SMS-konversationen. Det är högst sannolikt att säljaren du pratat med haft rätt att säga upp ert köpeavtal men i och med att ni endast haft muntlig kontakt så blir detta svårt att bevisa.

Din roll som konsument

Jag vill också nämna att du är en konsument i och med att du i rollen av en privatperson köpt en bil till dig själv från en bilhandlare.

- Har du köpt bilen på kredit, alltså att Bilhandlaren givit dig ett lån så du kan köpa bilen, så blir konsumentkreditlagen, förkortad KkrL tillämplig (KkrL 1 §). Konsumentkreditlagen är tvingande till din fördel, d.v.s. Bilhandlaren kan inte avtala bort de rättigheter som du får genom den. Du har i ett sådant fall rätt att inom 14 dagar från det att du ingick kreditavtalet ångra dig (KkrL 21 & 22 §§). De 14 dagarna börjar tidigast räknas från det att du fått någon form av dokument om kreditavtalet. Utifrån det du beskriver verkar du inte ha fått några dokument alls, något som talar till din fördel.

- Som konsument kan man också vända sig till konsumentverket och särskilt webbsidan hallakonsument.se för hjälp och utförliga råd.

- Det finns också möjlighet att anmäla Bilhandlaren till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Jag skulle dock endast göra detta som sista utväg. ARN:s beslut är inte bindande för ett företag men de flesta följer besluten för att undvika att hamna på ARN:s "svarta lista". Vidare krävs det bevis och utifrån det du beskriver så verkar endast SMS-konversationen som talar till din nackdel finnas som ett konkret bevis. En tvist i ARN kan också ta lång tid.

Sammanfattning:

I och med att jag inte riktigt vet omständigheterna om hur bilen köptes eller vad som stod i era SMS-konversationer så kan jag inte avgöra om det föreligger ett bindande avtal. Du får gärna skriva mer detaljer eller ställa en ny fråga. Det jag kan säga är att du i första hand bör peka på att ditt anbud genom SMS:et inte var tillräckligt preciserat. Sedan kan du nämna att du och försäljaren kommit överens om att köpet inte skulle bli av. Utifrån det du nämnt i omständigheterna är det tyvärr en del som talar till din nackdel. Jag uppfattar dels ditt SMS som ganska precist om att du vill köpa bilen och konversationen du haft med säljaren kan bli svår att bevisa.

I det fall du fått kredit av Bilhandlaren så skulle du kunna åberopa din ångerrätt enligt konsumentkreditlagen. Avslutningsvis vill jag också passa på att ge dig rådet att vända dig till konsumentverket och särskilt webbsidan hallakonsument.se där du kan få ytterligare hjälp.

Jean NaboRådgivare