Bunden av felskrivning i avtal II

Min fråga är en fortsättning av tidigare fråga som besvarades av Alexander Mårtensson som erbjöd fortsatt hjälp. 1500 tecken är 200 för litet för det han behöver få veta. Ärendet är "Offerten med stora fel". Solpanelerna producerar inte ens hälften mot offertens uppgifter. SveaSolar har erkänt (mejl) 40-45% fel och skyller på att representanten på platsbesöket som mätte takvinklar takyta för 20 paneler, fastställde vädersträck och använde drönare för mätning av trädens höjd, att han missade/glömde att ange skuggningsfaktorn vid beräkningarna. SveaSolar har i två veckor vägrat att ange vem som har hand om ärendet tills idag och de svarar med ett skambud. Inför anmälan till ARN vill jag fråga om jag gör rätt. För er tror jag att ni direkt kan ge ett svar. Jag skickar ett mejl till Alexander (han har sagt ok till det) med 1700 tecken och meddelar honom att ärendet finns som betalärende 1499 kronor. Mitt krav med rekomenderat brev (som Alexander sett) är återbetalning av 150.000 och avlägsnande av anläggningen. Sveasolars svar är ett skambud enligt mig. Med korrekta fakta skulle payofftiden varit över 20 år dvs då jag närmade mig 100-årsåldern dvs en helt omöjlig offert att acceptera. Glöm nästa mening (Visste de det så det var därför de glömde/råkade skriva fel payofftid? för att rädda sina 184.000 kronor, mina ca 150.000 och statens bidrag på ca 35.000 kronor) och inleda en kompensationsprocess.

Lawline svarar

Hej och tack för att du återigen vänder dig till Lawline med din uppföljningsfråga från din tidigare fråga här!

I mejlet till mig gav du vidare information. Informationen handlade om att du efter många kontaktförsök kom i kontakt med någon från SveaSolar som gav dig vad du anser vara ett skambud. Därefter frågade du mig om det var rätt/lämpligt att dels meddela SveaSolar att du stänger av anläggningen så att de inte ska kunna dra av dina vinster på avbetalningssumman dels meddela kontaktpersonen på SveaSolar att du först kommer att skaffa juridiskt ombud om ärendet tas upp i tingsrätten. Det sista då kontaktpersonen på SveaSolar velat komma i kontakt med ditt juridiska ombud för att förhandla.

Kontakten med SveaSolar
Först och främst är det viktigt att du meddelar SveaSolar om du accepterar deras förslag på kompensering eller inte samt varför och vad du begär.

Om du har samlat nog med statistik från anläggningen att den ger under den utlovade prestandan så kan du stänga av den om du vill, se dock till att du har nog med dokumenterad information för att tydligt kunna styrka ditt påstående om prestandan. Dock med tanke på den långa “pay-off” tiden är det knappast några betydelsefulla summor i det stora hela som det hade kunnat dra av på din kompensation. Men om det inte medför någon större olägenhet för dig så skadar det inte att stänga av anläggningen och meddela det till SveaSolar för att tydligt visa att de har brutit mot avtalet och du inte vill nyttja produkten längre på grund av avtalsbrottet.

Juridiskt ombud och ARN
SveaSolar kan inte kräva på något sätt att de ska få förhandla med ett juridiskt ombud. Om du vill att de ska förhandla direkt med dig så måste de göra det. Att du inte skulle ha något juridiskt ombud är ingen giltig ursäkt för dem att inte förhandla eller “dra fötterna efter sig”.

Något att ha i åtanke angående ARN är att de kan ha en väldigt lång handläggningstid samt att deras beslut inte är bindande. Skulle ARN besluta att du till exempel har rätt till full ersättning är inte SveaSolar bundna av det, men beslutet skulle tala väldigt mycket till din fördel i en eventuell tvist i domstol. ARNs handläggningstid kan dock ibland vara upp mot sex månader lång.

Om du känner att du inte får gehör från SveaSolar och du inte vill chansa med ARNs potentiellt långa handläggningstid, kan de vara klokt att redan nu överväga ett juridiskt ombud.

Sammanfattning
Är du inte nöjd med kompensationsförslaget från SveaSolar är det viktigt att du tydligt uttrycker det, varför du inte är nöjd samt vad du hade kunnat tänka dig acceptera. Vill du stänga av anläggningen och det inte medför någon större olägenhet för dig, är det inte en dålig idé att göra så. Angående ARN är det viktigt att tänka på att deras handläggningstid kan vara lång. Vill du inte vänta så länge kan det vara klokt att ta vidare kontakt med en jurist redan nu som kan hjälpa dig i din kontakt med SveaSolar. Om du skulle vilja så kan jag sätta dig i kontakt med vår ordinarie byråverksamhet

Hoppas du är nöjd med svaret!

Om du har fler frågor om ditt ärende är du välkommen att höra av dig till mig på alexander.martensson@lawline.se, så ska jag göra mitt bästa för att hjälpa dig ytterligare

Med vänlig hälsning,

Alexander MårtenssonRådgivare