Bunden av felskrivning i avtal

Kan mitt avtal med Svea solar ogiltigförklara pga av helt felaktiga uppgifter i offerten och att anläggningen avlägsnas och jag får pengarna 150.000 tillbaks? Offerten anger 10,3 års payoff-tid och en produktion på 6270 kWh per år. Produktionen är knappt hälften (bevisligen) mot det angivna (de anger 40-45%). Jag är 75 år och kan inte tänka mig längre payoff-tid än jag blir 86 år innan payoff. De skyller på att deras representant missade att fylla i skuggningsfaktorn !!! Takvinkelmätare kompass och drönare för mätning av höjd på omgivande träd. Jag erbjuder att de tar bort det antal paneler som behövs för att bibehålla payoff tiden. De vägrar och kräver en förlängning av payoff tiden med 60% från 10.3 år till 16.5 år och en enligt mig väldigt låg kompensation. Payoff tiden är det som helt och fullständigt avgjorde att jag accepterade offerten. Priset spelade ingen roll däremot naturligtvis utlovad produktion. Den nya offerten är naturligtvis fullständigt orimlig för mig. Kompensationen skulle möjligen vara att de betalade en respirator som häll mig vid liv till jag uppnått 93 års ålder som deras nya offert skulle innebära. Installationstiden var en mardröm misstag felaktig utrustning påstående om att anläggningen fungerade vilket var felaktigt. Efter 4 månader slutfördes installationen. 20:maj. Jag upptäckte snabbt att den producerade mindre än hälften av utlovat.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Pacta sunt servanda och felskrivning

En grundläggande princip för avtalsrätten i Sverige är pacta sunt servanda, vilket innebär att avtal ska hållas. Det som står i avtalet är det som ska gälla. Enligt 3 kap. 32 § Avtalslagen är en part bunden av sin felskrivning, om motparten inte insett eller borde insett att det var en felskrivning. Det kan knappast begäras av dig att du ska inse att det är en felskrivning, vilket innebär att Svea solar är bunden av sin felskrivning.

Detta innebär i sin tur att varorna du köpt och fått installerade inte levererar den prestandan de ska enligt avtalet.

Ansvar enligt konsumentköplagen

Konsumentköplagen erbjuder stort skydd för konsumenter och eventuella avtalsvillkor i ert avtal som är till din nackdel jämfört med vad som står i KKL lämnas utan verkan.

Enligt 4 kap. 1 § KKL ska varan som du köpt i fråga om art, beskrivning, mängd, kvalitet, funktionalitet, kompatibilitet, driftskompatibilitet och i örvrigt stämma överens med vad som följer av avtalet. I ditt fall stämmer det inte då produktionen bara är runt hälften av det angivna.

Enligt 4 kap. 3 § KKL ska återförsäljaren före köpet upplysa dig om sådana förhållanden som rör varans egenskaper eller användning som återförsäljaren känner till eller bör känna till och som du med fog kan räkna med att bli upplyst om, under förutsättningen att informationen kan antas inverka på köpet. Att panelerna inte skulle producera den angivna mängden borde Svea solar ha upplyst dig om innan köpet.

Enligt 4 kap. 5 § KKL anses anläggningen du köpt vara felaktig om den avviker från vad som anges i 4 kap. 1-2 §§ KKL, vilket den gör. Vi kan alltså konstatera att varan du fått är felaktig. Enda undantaget från detta är om återförsäljaren enligt 4 kap. 6 § KKL har informerat dig om avvikelsen och du uttryckligen och separat har godkänt den, men så är inte fallet här.

Enligt 4 kap. 14 § KKL har återförsäljaren ansvar för fel på anläggningen som har funnits vid avlämnandet och som visar sig inom tre år från denna tidpunkt. Det vill säga om det ännu inte gått tre år från det att du köpte anläggningen, vilket jag utgår från att det inte har, så har näringsidkaren ansvar för felet. Återförsäljaren svarar även för försämringar som uppkommer efter avlämnandet, om det är en följd av åteförsäljarens avtalsbrott.

Enligt 4 kap. 17 § KKL har återförsäljaren bevisbördan för att det inte föreligger ett fel med anläggningen som denne ska ansvara för.

Åtgärder enligt konsumentköplagen

Enligt 5 kap. 1 § KKL får du, eftersom anläggningen är felaktig, kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Du får även enligt 6 kap. KKL kräva skadestånd samt hålla inne med betalning, om detta ännu inte gjorts.

Om du vill åberopa att varan är felaktig måste du enligt 5 kap. 2 § KKL lämna ett meddelande till återförsäljaren inom skälig tid efter det att du borde ha märkt felet. En reklamation som görs inom två månader efter det att du märkt felet anses alltid ha gjorts i rätt tid. Det är alltså viktigt att du snarast meddelar återförsäljaren om felet.

Enligt 5 kap. 5 § KKL har återförsäljaren rätt att vidta avhjälpande eller omleverans trots att du kräver annan påföljd, tex prisavdrag. Återförsäljaren kan dock endast göra så om avhjälpandet eller omleveransen sker inom skälig tid efter det att du framställde ditt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för dig.

Om du har lidit ekonomisk skada på grund av att anläggningen varit felaktig kan du ha rätt till skadestånd om inte återförsäljaren visar att felet beror på ett hinder utanför dennes kontroll. Du har alltid rätt till ersättning för den skada du lidit genom ett rättsligt fel som fanns vid köpet, om du varken kände till eller borde ha känt till felet (6 kap. 1-2 §§ KKL). Skadeståndet vid fel på varan omfattar ersättning för utgifter, inkomstförlust, prisskillnad för köp av ny vara och annan förlust på grund av felet (6 kap. 3 § KKL).

Vad du bör göra

  • Kontakta återförsäljaren. Gör detta skriftligen (så att du kan bevisa kontakten) och informera återförsäljaren om situationen. Var tydlig med felen du upptäckt och att återförsäljaren ska ansvara för felen. Berätta även för återförsäljaren vilken typ av åtgärd du kräver, t.ex prisavdrag eller omleverans.
  • Om du inte får gehör från återförsäljaren kan du kontakta Allmänna reklamationsnämnden (ARN). ARN är en myndighet som prövar tvister mellan konsumenter och företag. Ett beslut från ARN är en rekommendation om hur tvisten ska lösas. De lämnar ingen rådgivning och är helt opartiska.
  • Om återförsäljaren inte vill medverka eller hjälpa dig lösa problemet på något sätt så kan du överväga att lämna in en stämningsansökan till tingsrätten för att få ut det du har rätt till. I detta skede är det bra att anlita en jurist eller advokat för att hjälpa dig.

Om du har fler frågor om ditt ärende är du välkommen att höra av dig till mig på alexander.martensson@lawline.se, så ska jag göra mitt bästa för att hjälpa dig ytterligare.

Du är även välkommen att höra av dig på nytt genom våra betaltjänster eller ordinarie byråverksamhet.

Med vänlig hälsning,

Alexander MårtenssonRådgivare