Bryter media mot sekretess när de går ut med information innan rättegång ägt rum?

Hej,

Hur kommer det sig att media får gå ut med namn och händelse rörande Martin Timell? Är det inte sekretess innan en rättegång ägt rum. Jag skulle vilja veta vad det beror på.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Åklagarmyndigheten kontaktas ofta av media för att få information om pågående utredningar (förundersökningar), men det är vanligt att förundersökningssekretess gäller. Det innebär att uppgifterna i en förundersökning inte lämnas ut eftersom det skulle kunna skada utredningen.

Förundersökningen blir offentlig när åtal väcks. Om uppgifter inte bedöms skada undersökningen om de offentliggörs, kan åklagaren välja att lämna ut uppgifterna redan under pågående förundersökning.

Media går ut med information som inte är sekretessbelagda uppgifter från förundersökningar. I artiklar hänvisar ofta tidningar till att de inte kan uppge mer information på grund av förundersökningssekretess.

Det media riskerar när de går ut med uppgifterna

Det brott som media dock riskerar att begå när de går ut med namn och händelse innan domen är förtal. Man riskerar att dömas till förtal när man pekar ut någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämnar uppgifter som är ägnade att utsätta personen för andras missaktning. (5 kap 1 § Brottsbalken)

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Annelie BurströmRådgivare