Bryter löneutmätning mot förlikningsavtalet mellan mig och min arbetsgivare?

Hej Jag vann en lönetvist förlikning hos tingsrätten och min fd arbetsgivare ska betala en summa pengar till mitt konto. Jag har dessvärre skulder hos kronofogden men enligt avtalet så ska han sätta in det på mitt konto. Min fd arbetsgivare har vart i kontakt med kronofogden och sagt att han skall betala dessa pengar och kronofogden skickade en utmätning till mig och att han betalar in på deras konto. Men får det gå till så? Gör han inte ett avtalsbrott då? Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Som jag förstår det undrar du om din f.d. arbetsgivare bryter mot ert förlikningsavtal genom att genomföra en löneutmätning istället för att betala in pengarna på det kontot som ert avtal anger.

Hur fungerar löneutmätning?

Löneutmätning går till så att arbetsgivaren åläggs en skyldighet från kronofogden att dra av ett belopp från den skuldsattes lön som sedan betalas in av arbetsgivaren till kronofogden (utsökningsbalken 7 kap. 3 §). Arbetsgivaren är sedan skyldig att betala in det avdragna beloppet inom den tid och på det sätt som kronofogden bestämmer (utsökningsbalken 7 kap. 20 §).

Det hade kunnat anses vara ett avtalsbrott från arbetsgivarens sida att inte betala ut lönen i enlighet med anställningsavtalet. Så är det inte förstås. Arbetsgivaren är skyldig att ”bryta” mot avtalet med den anställde och det är inte möjligt att angripa det här som ett avtalsbrott.

Samma sak gäller för pengar från en lönetvist som för lön

Det fungerar på samma sätt i din situation där pengarna tillfaller dig efter förlikning i en lönetvist. Grunden för din rätt till pengarna är ju att det är lön för ditt arbete, den enda skillnaden från ”vanlig” lön är att du var tvungen att dra din f.d. arbetsgivare till domstol för att få betalt. Därför är det möjligt för kronofogden att utmäta förlikningspengarna som lön och din arbetsgivare begår inte avtalsbrott genom att följa kronofogdens anvisningar.

Jag hoppas du fått svar på dina frågor!

Vänliga Hälsningar,

Aron BergRådgivare