Bryta sekretess

Hej!

Vår kommun har av misstag publicerat sekretessbelagda uppgifter på sin hemsida. Nu JO-anmäler kommunen sig själv.

http://www.nsk.se/2017/08/09/osby-kommun-jo-anmaler-sig-sjalv/

Min fråga är: Är det tillräckligt i ett rättssamhälle att anmäla sig själv, beklaga händelsen och kalla det för ett misstag?

Som jag ser det så är det ett allvarligt brott mot Offentlighets- och sekretesslag (2009:400).

Vad gör då den som vill att rättssamhället ska återupprättas och stärkas?

Lawline svarar

Hej! Vad roligt att du hör av dig till Lawline med din fråga!

Att bryta sekretess
I 20 kap. 3 § Brottsbalken står det föreskrivet att en person som jobbar inom det offentliga begår ett brott om hen röjer en sekretessbelagd uppgift, läs här. Brottet kallas för "brott mot tystnadsplikt" och man kan få upp till ett års fängelse.

Vad är justitieombudsmannen (JO)?
JO är det offentliga organ som ska granska att statliga och kommunala myndigheter sköter sig. Om jag förstår situationen rätt så har de alltså startat sin utredning nu.

Hoppas allt får ett bra slut!

Vänligen,

Elin GustavssonRådgivare