Brottsrekvisit samt preskriptionstid för grov kvinnofridskränkning

1. Vad krävs för att bli dömd för kvinnofridsbrott? 2. Vad är preskriptionstiden för kvinnofridsbrott?

Lawline svarar

Hej!
För att bli dömd för grov kvinnofridskränkning krävs att åklagaren visar att det är ställt utom rimligt tvivel att gärningsmannen:

- dels har begått brottsliga gärningar enligt brottsbalken (BrB) 3 kap. (brott mot liv och hälsa, t.ex. misshandel), 4 kap (brott mot frihet och frid, t.ex. olaga tvång), 6 kap (sexualbrott), 12 kap (skadegörelsebrott) eller brutit mot kontaktförbud enligt 24 § lag om kontaktförbud,

- dels att de brottsliga gärningarna utgjort ett led i en upprepad kränkning av kvinnans integritet och gärningarna varit ägnade att allvarligt skada kvinnans självkänsla. Det är tillräckligt att gärningarna typiskt sett skadar självkänslan. Gärningsmannen måste ha begått minst två brottsliga gärningar för att det ska anses vara en upprepad kränkning. Gärningarna måste dessutom samtidigt komma under domstolens bedömning för att inkuderas i brottet grov kvinnofridskränkning,

- dels att gärningarna begåtts av en man mot en kvinna som han är eller har varit gift med eller som han är eller varit sambo med. Om detta inte är fallet, döms istället för grov fridskränkning.

De ovan nämnda brottsrekvisiten framgår av BrB 4 kap. 4 a §. Straffet för grov kvinnofridskränkning är fängelse i lägst 9 månader och högst 6 år.  Preskriptionstiden för grov kvinnofridskränkning är 10 år. Dock måste preskriptionstiden för de enskilda brotten som ingår i brottet grov kvinnofridskränkning också beaktas. De enskilda brotten som preskriberats kan inte beaktas vid bedömningen av den grova kvinnofridskränkningen. Preskriptionstiderna framgår av BrB 35 kap. 1 §.

BrB hittar du https://lagen.nu/1962:700.

Vänligen

Amanda HarryssonRådgivare