FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt18/10/2019

Brottsligt att propagera för att något ska avkriminaliseras?

Hej! Egen härd är guld värd! Köpa och sälja hyresrätter är straffbart numera! löper jag någon risk för att fällas för något brott om jag trots detta propagerar öppet för att lagen bör ändras så att det blir tillåtet att köpa och sälja hyreskontrakt - värdepapper?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige har vi yttrandefrihet och åsiktsfrihet, det innebär (som du säkert har koll på) att du får ha vilka åsikter du vill och i princip får yttra vad du vill. Som utgångspunkt har du alltså all rätt att propagera för att det borde vara tillåtet att köpa och sälja hyresrätter. Att medborgarna engagerar sig i sådana här frågor är en av demokratins grundpelare, i synnerhet då det gäller så viktiga frågor som hur staten ska få utöva sin ingripande makt att kriminalisera gärningar.

Yttrandefriheten är dock inte helt utan gränser. Om du i ditt propagerande förmår någon att köpa eller sälja en hyresrätt kan du ha anstiftat till brottet, vilket är brottsligt (brottsbalken 23 kap. 4 §). För att dömas för anstiftan krävs det bland annat att du har framkallat beslut hos någon att begå brottet.

Du bör även undvika att rent allmänt uppmana folk att köpa eller sälja hyresrätter. Att uppmana allmänheten att begå brott kan nämligen vara brottet uppvigling (brottsbalken 16 kap. 5 §).

Sammanfattningsvis har du alltså ingenting att oroa dig över så länge du inte uppmanar eller försöker få folk att sälja eller köpa hyresrätter.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare