Brottsligt att önska livet ur någon?

Hej.

I samband med en (kanske otillåten) uppsägning av en person så har den uppsagde blivit mycket upprörd och uttryckt (något i stil med) följande till sin chef: "Jag ösnkar att du tar ditt eget liv, och om du vill ha hjälp med det så ställer jag gärna upp", personen har därefter bett sin chef om ursäkt och förklarat att han/hon blev väldigt upprörd av det inträffade och inte kunde besinna sig.

Är det olagligt att önska att någon tar sitt liv, och har personen gjort sig skyldig till indirekt hot / motsvarande?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaren på denna fråga hittar vi i Brottsbalken, Brb, här.

Först ska nämnas det faktum att det inte är olagligt att ta sitt eget liv enligt svensk lagstiftning. Inte heller är det olagligt att hjälpa någon begå självmord så länge personen som hjälper till inte, genom sin handling, är såpass aktiv att det går att klassa som aktiv dödshjälp. Eftersom att de flesta brotten i brottsbalken kräver att någon hotar om, eller utför, en brottslig gärning så blir det svårt att klassa vad som yttrats i detta fall som brottsligt. Se bl.a. Brb 23:4 § om uppfordran, där det krävs att gärningen är straffbelagd.

Vad som är närmast att diskutera är då ifall detta skulle kunna klassas som ett ofredande enligt Brb 4:7 §. Det krävs här att det beteende man utsätter någon annan för är hänsynslöst. Att personen i vårt fall i affekt sagt något som hen sedan bett om ursäkt för kommer, enligt min bedömning, bli svårt att klassa som såpass hänsynslöst att det skulle nå upp till ett ofredande.

Vid en första anblick verkar det som att det som hänt inte går att bedöma som något brottsligt.

Vänligen

Denise PetersRådgivare