Brottsligt att bli filmad mot sin vilja i en butik?

Hej,

Jag är 17 år, alltså minderårig och jobbar i en klädbutik. I vår butik har vi som regler att det är förbud att filma där. Inga bilder eller filmningar får göras där. Vi säljer päls i vår butik och sen kom det cirka 20 pers som demonstrerade i vår butik om pälsindustrin att man skulle stoppa det. De filmade mig även fast jag sa flera gånger det är förbud att filma i vår butik men de fortsatte och ignorera mig. När jag slutat jobbet så ser jag olika filmklipp på denna incident. De har lagt ut dem på Facebook. Jag skrev till dem som har lagt ut videoklippen att ta bort dom från Facebook då jag inte ville bli filmad samt att jag var mindre åring. De valde att ignonera mitt meddelande. Jag sa då att jag kommer polisanmäla dom för kränkande fotografering. Dom valde att fortsätta ignonera detta. Vad kan jag kräva nu, kan jag stämma dom? Kan jag få skadestånd? Vad kan ja få för det dom gjorde mot mig under min arbetstid när ja jobba och är 17 år?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer besvara din fråga genom att först förklara svårigheterna i att få skadestånd eller anmäla de som filmade dig för brott. Sedan kommer jag ge förslag på vad du trots det kan göra för att försöka få ner filmen från Facebook.

Svårt att anmäla för brott eller att få skadestånd

Jag uppfattar det som svårt att hitta någon grund för att kunna anmäla de som filmade dig för brott eller få skadestånd. För att kunna dömas till kränkande fotografering krävs det att filmandet skett i ett privat utrymme och att det skett utan vetskap från den som filmas, alltså från dig i detta fall. (4 kap. 6 a § Brottsbalken). Eftersom det skett i en butik och du dessutom var medveten om fotograferingen kan filmandet inte räknas som kränkande fotografering.

De som filmade dig bröt mot det lokala fotograferingsförbud som fanns i butiken. Att bryta mot ett sådant förbud är dock inte något brottsligt. Att bryta mot ett sådant förbud ger vad jag uppfattar inte heller någon möjlighet till att få skadestånd. Konsekvensen av att bryta mot sådana förbud mot filmande på lokala ställen är i bästa fall att kunna avvisa personerna när det sker.

Att publicera filmen kan bryta mot GDPR

Filmer på personer som går att identifiera genom filmerna räknas som personuppgifter enligt GDPR, som är en lagstiftning om personuppgifter från EU som gäller i Sverige. För att få att lägga upp sådana filmer på offentliga sidor på internet, alltså som på Facebook, krävs antingen samtycke från den som filmas eller ett starkt syfte.

Går det att identifiera dig på filmen är det troligt att lägga upp filmen bryter mot artikel 6 i GDPR. Min rekommendation är att du därför återigen kontaktar de som lagt upp filmen och berättar att de bryter mot den lagstiftning om personuppgifter som gäller i Sverige. Du kan även försöka anmäla bilden till Facebook och hänvisa till att bilden är en personuppgift och att du inte har samtyckt till att den lagts upp, vilket bryter mot GDPR.

Är det så att det är en organisation som lagt upp filmen finns det även möjlighet att anmäla organisationen till datainspektionen. Organisationen kan då riskera att få böter. Det bör man dock endast göra ifall organisationen som lagt upp filmen inte tar bort den efter uppmaning om det.

Arbetsmiljöproblem

Avslutningsvis är troligtvis att mot sin vilja bli filmad på sin arbetsplats någonting som skulle anses vara ett arbetsmiljöproblem. Du bör därför kontakta din arbetsgivare som bär ansvar för arbetsmiljön eller om det finns ett skyddsombud på arbetsplatsen. Det kan inte leda till att du får någon ersättning men arbetsgivaren är skyldig att förebygga sådan ohälsa på arbetsplatsen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare