Brottet förtal och krav på enskilt åtal

Hej! Min pappa är expert på att dra på sig offerkoftan och det ska alltid vara så synd om honom. Nu har han bakom min rygg sagt att jag bara utnyttjar honom för pengar (han har alltid köpt min kärlek varje gång han kastade ut mig för sin tjejs skull). Idag såg jag att han skapat ett Facebook konto med bilder på min treåriga dotter som jag bad honom ta bort då han tagit bilderna från min Facebook och även min exmakes. Jag fick då ett hat sms av min pappas brors fru. Där det stod att jag skulle stötta honom och att jag i princip var en bortskämd snorunge som skulle skaffa kontroll över min ekonomi. Tillåt mig tillägga att jag är ensamstående mamma till en treåring och är gravid med nr 2. Jag betalar alla mina räkningar själv och dom ända pengar jag ”bett” om är till en nyföddfotografering. Han betalade dotterns och lovade att ta kommande barns också då han inte skulle göra skillnad på barnen. Nu vill jag veta om det finns något jag kan anmäla. Är så trött på hans offerkofta och att han alltid kommer undan med allt.

Lawline svarar

 Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Inledning
Av det som framgår av din fråga ser jag att den händelse att din pappa pratat nedsättande bakom ryggen på dig kan utgöra brott. Närmare bestämt brottet förtal.

Brottet förtal
Förtal innebär att utpeka annan som brottslig eller klandervärd i sitt levnadsätt, alternativt att lämna uppgift ägnad att utsätta personen för andra missaktning (5 kap. 1 § första stycket brottsbalken). Uppgifterna som lämnas ska alltså vara ägnade att utsätta dig för andras missaktning. Det ska således vara fråga om en nedsättande uppgift. Det spelar emellertid ingen roll huruvida det som sägs verkligen hänt eller inte. Det kan därmed vara förtal även för det fall att det är sanning. Vidare krävs för förtal att uppgiften på något sätt sprids.

Det du nämner kan innebära förtal
Mot bakgrund av vad som framgår av förtalparagrafen som redogjorts för ovan kan skulle det din pappa sagt bakom din rygg kunna utgöra förtal. Detta eftersom det han sagt kan anses som nedsättande. Vidare bör det uppfylla kravet på spridning om han sagt det åt flera personer.

Förtal kräver enskilt åtal
Det bör emellertid noteras att det för att åtal ska väckas krävs enskilt åtal. Det innebär att det inte som för andra brott är åklagaren som väcker åtal för brott utan i stället den som utsatts för brottet (5 kap. 5 § brottsbalken). Det är således du som ska väcka åtal på egen hand utan åklagare. Enskilt åtal väcks genom att skicka stämningsansökan till tingsrätten (47 kap. 1 § rättegångsbalken). Stämningsinsökan ska bland annat innehålla vad som skett (beskrivning av den brottsliga gärningen), vem som är gärningsman (din pappa) och vem som är målsägande (du).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare