FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt18/04/2018

Brott under prövotid, återfall i brott och brott mot eget barn

Hej! Mitt barn har utsatts för misshandel av sin pappa och det blir rättegång 30/5. Rubriceringen på åtal är misshandel. Han släpade in honom i sin bil och tog vid 2 tillfällen strypgrepp på honom, 3 st vittnen till detta finns då det skedde mitt inne i stan. Detta hände i september 2017. Hans pappa hade under denna tid samhällstjänst och behandling i programmet puls efter att blivit dömd för misshandel på min sambo, ringa misshandel på mej, egenmäktigtföfarande mot mej och olaga hot. Min undran är om dom kommer att se hårdare på straffet då han återfaller i brott under strafftiden och i lika rubricering. Och att han dessutom denna gång utsätter sitt eget barn för detta brott.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga aktualiserar huvudsakligen brottsbalken (BrB). Jag tolkar din fråga som att din sons far begick gärningen du beskrivit under prövotid från en tidigare dom.

Såsom jag ser det finns det tre aspekter att beakta i din fråga. Dels att brottet begåtts under prövotid (1), dels att det rör sig om återfall i brott (2) och dels att brottet riktats mot gärningsmannens barn (3).

1. Konsekvenserna av att ett brott begås under prövotid varierar. Till att börja med är det skillnad på villkorlig dom och skyddstillsyn, men jag kommer utgå ifrån att villkorlig dom är aktuellt i ditt fall eftersom din sons far inte verkar ha begått brott innan de du tar upp. Den som begår ett brott som det du beskriver under prövotid ska enligt 27 kap. 6 § BrB undanröja den villkorliga domen och bestämma en annan påföljd för brottet. Vid bestämningen av denna andra påföljd kommer rätten enligt min uppfattning väga in det nya brottet; de slås kort sagt ihop och en ny gemensam påföljd utdöms. Vad denna påföljd blir är svårt att säga då det beror på många faktorer, men en grundtanke är att den som döms till fängelse för brott första gången får villkorlig dom, andra gången skyddstillsyn och tredje gången verkställighet på anstalt. Har man dock begått brott under prövotid kan detta tala för att återstoden av fängelsestraffet ska verkställas i anstalt, möjligen tillsammans med tiden för det nya brottet.

2. Återfall i brott beaktas som regel vid antingen vid straffmätningen (enligt 29 kap. 4 § BrB) eller vid påföljdsvalet som skäl för fängelse (enligt 30 kap. 4 § BrB). Återfallet kan alltså leda till antingen ett svårare straff rent kvantitativt, till exempel längre tid i fängelse, eller till att fängelse väljs som straff istället för böter. Enligt min uppfattning avgör rätten i det enskilda fallet hur man lämpligast bör ta hänsyn till den tidigare brottsligheten.

3. Att brottet riktats mot din son kan på sätt och vis ses som två saker; dels att brottet överhuvudtaget riktats mot ett barn, dels att brottet riktats mot just gärningsmannens eget barn. Dessa två aspekter återfinns i bestämmelsen om försvårande omständigheter i 29 kap. 2 § BrB i punkterna 2 respektive 8. Punkt 2 gör gällande att det är försvårande att brottet varit hänsynslöst, vilket det enligt min uppfattning måste anses vara när det riktats mot ett barn. Punkt 8 är särskilt avsedd för fall där en vuxen begår ett brott mot ett barn denne har ett nära förhållande till då detta anses försvårande i och för sig.

Sammanfattningsvis kan vi konstatera att din sons far, om han döms för den senare gärningen, sannolikt kommer få ett förhållandevis svårt straff. Enligt min uppfattning är det inte uteslutet, kanske till och med sannolikt, att han vid en fällande dom kommer få avtjäna ett fängelsestraff i anstalt. Jag kan dock inte säga det med någon säkerhet eftersom jag inte är insatt i detaljerna kring någondera gärningen.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Med vänlig hälsning

Magnus GustafssonRådgivare