FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott16/10/2017

Brott mot trafikförordningen

Hej! Jag körde för fort med moped och polisen började jaga mig. Jag stannade inte när hen gav tecken så jag lyckades smita. Poliserna åkte sedan upp till min skola och fick reda på att de var jag. Vad kan jag få för straff? Är 15 år, haft körkort i 1 månad nu och körde en laglig klass 2 moped, fast den går fortare i nedförsbacke.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En trafikant är skyldig att följa en polismans anvisningar i trafiken enligt 2 kap 3 § trafikförordningen. När du inte stannade på polismans tecken följde du inte denna skyldighet utan begick ett brott mot trafikförordningen. Bryter man mot bestämmelsen i 2 kap 3 § trafikförordningen, dvs stannar man inte på polismans tecken, så är påföljden penningböter, se 14 kap. 3 § 1 p. trafikförordningen.

Du säger att du har en laglig moped klass II, men att den går fortare i nedförsbacke. Om mopeden är konstruerad för en hastighet för högst 25 km/h och om den inte har blivit modifierad för att gå fortare så är det troligtvis inte något du behöver oroa dig för. Om mopeden däremot har blivit modifierad och du kör den så kan du göra dig skyldig till olovlig körning enligt 3 § trafikbrottslagen då du kör ett fordon du inte har behörighet att köra.

Du har brutit mot bestämmelserna i trafikförordningen genom att inte stanna för polismans tecken. Detta skulle kunna medföra vissa konsekvenser för ditt förarbevis. Vidare kommer det faktum att du bröt mot bestämmelsen i trafikförodning resultera i en "prick" i belastningsregistret, 3 § 1 p. lagen om belastningsregister. Det kommer alltså i belastningsregistret synas i fem år framöver att du bröt mot bestämmelsen i trafikförordningen. Efter fem år försvinner uppgiften från belastningsregistret, 17 § 9 p. lagen om belastningsregister.

Hoppas du har fått svar på dina frågor. Är det något annat du funderar över är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline.

Med vänliga hälsningar

O HRådgivare