Brott från arbetsgivarens sida mot överenskommelse i anställningsavtal

Min dotter har fått sommarjobb. Enligt muntlig överenskommelse och bekräftelse per mejl så ska hon börja arbeta v25. I dag hör arbetsledaren av sig och meddelar att hon ska börja först v27. Jag menar att de inte kan göra så( hon är student och två veckors lön är mycket pengar för henne). Hon är inte fackligt ansluten. Jag tänker att detta stora fd statliga företag då borde erbjuda henne brevidgång/upplärning under de två veckorna även om deras semesterplanering ändrats.

Kan arbetsgivare ändra en överenskommelse så här?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Anställningsavtal kan ingås skriftligen och muntligen

Anställningsavtalet är ett s.k. konsensualavtal, dvs. det är giltigt oavsett formen det ingåtts på. Detta innebär att de allmänna reglerna om anbud och accept gäller (1 § avtalslagen). Avtalet kan alltså ingås såväl muntligen som genom en mailkonversation. Muntliga avtal kan dock vara mycket svåra att bevisa - arbetstagarens ord kan stå mot arbetsgivarens.

Den som påstår att ett anställningsavtal med ett visst innehåll har ingåtts är den som har skyldighet att bevisa detta i en eventuell tvist. Det är alltså din dotter som har bevisbördan.

Arbetsgivarens handlande i detta fall

Eftersom arbetsgivaren ändrat i anställningsavtalet utan att ha förhandlat med din dotter, innebär handlandet ett brott mot avtalet. Som nämnt ovan, är muntliga avtal förenade med bevissvårigheter, men i detta fall finns en mailbekräftelse som avsevärt förbättrar din dotters position.

Vad ni bör göra i första hand är att ta kontakt med arbetsgivaren och försöka komma fram till en lösning - det kanske rör sig om ett missförstånd eller skrivfel.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars får du gärna återkomma! Du kan även ringa oss på 08-533 300 04 för ytterligare juridisk rådgivning.

Med vänlig hälsning,

Niki Moini MostofiRådgivare