FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt23/05/2021

Brott begångna utomlands

Hej,

Två kompisar reser utomlands tillsammans. När de är utomlands uppsår det bråk i samband med en fylla vilket slutar med att den ena kompisen som vi kan kalla kompis A hotar kompis B och misshandlar kompis B. Kompis B polisanmäler A för olaga hot och misshandel. Kan A bli dömd i svensk domstol eftersom det hände utomlands? Eller kan A enbart bli dömd i en domstol i det landet? Kan A på något sätt avtjäna straffet i Sverige om A skulle bli dömd?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

Jag har förstått din fråga så att A och B är svenska medborgare som sedan återvänder till Sverige efter sin utlandsvistelse och B polisanmäler detta i Sverige.

Kan A bli dömd i svensk domstol?
I 2 kap. Brottsbalken, Brb, finns bestämmelser kring tillämpligheten av svensk lag. En förutsättning för att kunna dömas av svensk domstol, är att gärningen är straffbar både i Sverige och i det landet gärningen begicks, 2 kap. 2 § Brb. Detta ställer ett krav på dubbel straffbarhet. De flesta personbrotten finns oftast reglerade i andra länder. Dock är vissa brott undantagna från kravet på dubbel straffbarhet, 2 kap 2 § 4 st. Detta är dock inte relevant i ditt fall.

I din fråga rör det sig om ett personbrott, en person begår brott mot en annan person, och jag antar att båda är svenska medborgare. Efter som att A är svensk och anses ha anknytning till Sverige, kan han dömas enligt svensk lag och av svensk domstol, 2 kap. 2 § Brb.

Kan A avtjäna straff i Sverige?
Som svenskt så har man ingen rättighet att avtjäna ditt straff i Sverige om du dömts utomlands. Du kan istället ansöka om att få avtjäna det i Sverige. Då måste båda länderna godkänna detta. Mer om detta hittar du på Kriminalvårdens hemsida (här) och regeringens hemsida (här).

Din fråga talar dock starkt för att om A döms, kommer det förmodligen ske enligt svensk lag och av svensk domstol.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Anneli AlchahinRådgivare