Bröstarvingens barn ärver i bröstarvingens ställe

Hej! Hur är det om det är fem syskon som ska ärva sina föräldrar men ett av syskonen har dött men har lämnat kvar en fru och två barn? Är det så att den gamla frun ärver sin makes föräldrars pengar eller är det syskonbarnen? Hoppas på svar! Hälsningar Veronica

Lawline svarar

Hej! Följande gäller enligt ärvdabalken (1958:637, ÄB). Alla fem barn ska få lika stor lott. Då den femte bröstarvingen avlidit, ärver dennes barn i dennes ställe. De två barnen får dela på den avlidnes lott och får lika stor del, se 2 kap. 1 § ÄB. Den femte bröstarvingens fru saknar arvsrätt. Dock ska, enligt 3 kap. 1 § ÄB, kvarlåtenskapen först tillfalla den efterlevande maken till den avlidne; de fyra syskonen och det femte syskonets barn får således vänta på sitt arv till dess även den avlidnes make har gått bort. Det sista gäller dock endast om arvlåtaren var gift (och inte skiljt sig) och dennes make fortfarande lever.

Lars BålmanRådgivare