Bröstarvingar och särkullbarn

Min svärmor gifte om sig. Hon har tre barn och satt i odelat bo. Hon dog 1992. Hennes man dog tydligen 2014 något vi inte har fått vetskap om förrän idag. Har inte barnen arvsrätt på samma sätt som hennes mans barn? Inga gemensamma barn finns.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Reglerna om arvsrätt finns i Ärvdabalken som du hittar här.

Jag förstår det som att din svärmors barn inte är biologiska barn till den avlidne mannen och därmed har de inte samma arvsrätt till hans kvarlåtenskap som hans biologiska barn, de så kallade bröstarvingarna. Din svärmors barn har endast rätt att ta del i mannens bo om de avstod sin arvslott efter din svärmor när hon dog 1992. I så fall har din svärmors barn som huvudregel rätt till hälften av mannens bo.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Pernilla FrimanRådgivare