Bröstarvingar måste begära jämkning av testamente för att få ut laglott

Jag har blivit kallad till bouppeckning efter min farmor. I testamentet står att allt skall tillfalla hennes två barn. Hon hade tre barn,varav ett min far som dog 2000. Jag och min syster undrar nu om vi ärver automatiskt eller måste vi be om jämkning av testamentet ?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Du och din syster kommer att ärva istället för er far (se 2 kap. 1 § ärvdabalken). Eftersom din farmor har testamenterat bort din pappas arv så har ni bara rätt att få ut laglotten. Laglotten är halva arvslotten (se 7 kap. 1 § ärvdabalken), d.v.s hälften av den tredjedel som varit din pappas arvslott utan testamentet.

Ni behöver begära jämkning av testamentet för att få ut din pappas laglott (se 7 kap. 3 § ärvdabalken). Ni behöver begära jämkning inom sex månader från att ni delgivits testamentet.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Rebecca AxelssonRådgivare